Maajussille kv-kumppani

Yleinen
Nykysuomalaisen maatilayrityksen, ainakin kannattavan, pyörittäminen on vaativaa työtä. On osattava läpeensä yrittämisen ja liiketoiminnan kiemurat, hallinto ja valvonta, ja lisäksi pitää tuntea oman tuotannonalansa uutuudet läpikotaisin.

On oltava ajan tasalla, mieluummin vähän edellä siitä, mitä ja miten kannattaa tuottaa ja mihin keskittyä. Uusimmat teknologiset innovaatiot pitää hyödyntää heti ja tutkimustulokset soveltaa omaan yritykseen. Kehitys menee eteenpäin uskomattomin askelin. Menestyvät viljelijät ovat aktiivisesti uutta tietoa hankkivaa väkeä, on pakko. Kotimainen ja suomenkielinen tieto ei enää täytä maatilayrittäjän tiedontarpeita. Kuka ehtii odottaa, että tutkimustulokset ilmestyvät suomeksi, tai että alansa huippukouluttaja saadaan Suomeen pitämään koulutustilaisuutta? Myös viljelijöille jatkokoulutusta ja neuvontaa tarjoavat tahot kohtaavat tämän tiedontarpeen.

Siispä yrittäjä hankkii itse tietoa ja osaamista suoraan sieltä, missä uusin tieto on: ulkomailta. Hän käy myös kauppaa, ostaa koneita ja muita tarvitsemiaan tuotteita suoraan ulkomailta. Hän luo kontakteja ja hakee yhteistyökumppaneita saman tuotantosuunnan yrittäjistä. Lisäksi hänellä on yhä useammin tilallaan ulkomaalainen työntekijä ja monikulttuurinen työympäristö on omassa navetassa tai kasvihuoneessa.

Pystyäkseen toimimaan sujuvasti kansainvälisillä foorumeilla yrittäjä tarvitsee viestintäosaamista ja kulttuurienvälisen viestinnän taitoja. Olen kiinnostunut suomalaisen maatilayrittäjän viestintäkompetenssista, taitojen tarpeesta ja kehittämisen mahdollisuuksista. Samalla haluan tutkia sitä, miten nykyinen alan korkea-asteen koulutus tarjoaa ja tukee näitä taitoja.

Arja Maunumäki

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Verkkotoimitus

Verkkotoimitus - Väitöskuiskaaja