Leväluhdan mantra

blog
Marko Hautalan Leväluhta-romaani kertoo turmioon joutumisen ikiaikaisen tarinan.

Meeri, kolmikymppinen huonosta suhteesta ja identiteettikriisistä kärsivä äiti hokee tiibentinbuddhalaista mantraa: ”Vapautukoot kaikki aistivat olennot kärsimyksestä.” Mantraa ei selitetä tai perustella. Kerrotaan vain, että se on jäänyt Meerin mieleen tyhjänpäiväisen keskustelun sivujuonteena.

Meeri hokema on ”Rakastavan ystävällisyyden meditaation” loppusäe, joka tiivistää buddhalaisen elämänfilosofian ytimen.

Vaasan ja Seinäjoen välillä sijaitsevassa Leväluhdan lähteessä piileksivä ja sieltä Orismalan pelloille ruumiillistuva limasieni vetää Meeriä puoleensa kuin huume. Samaan koukkuun ovat aiemmin jääneet hänen isänsä ja veljensä sekä veljen tyttöystävä. Sieni vie turmioon myös Meerin lukioaikaisen tuttavan, joka on palannut kotiseuduilleen Leväluhdan kalmistoa tutkimaan. Lukija pohtii, tunteeko Meeri kaikesta huolimatta myötätuntoa petosientä kohtaan vai onko hän vain mennyt muiden tavoin sienestä sekaisin.

”Rakastavan ystävällisyyden meditaatiota” käytetään yleisesti mindfulness-harjoituksena. Sen tarkoitus on auttaa hyväksymään itsensä ja toiset vikoineen päivineen. Parissa tuhannessa vuodessa mantra on kulkeutunut aasialaisten munkkien suusta pohjolan perukoille stressinhallintakeinoksi ja kaunokirjallisuuteen.

Buddhalaisuudessa kunnioitetaan bodhisattvoja, valaistuneita. He ovat eräänlaisia hengellisiä bisnesenkeleitä. Maksuvälineenä bodhisattvat käyttävät moraalisen kirjanpidon tilikirjaan kertyneitä meriittejään.

Bodhisattvat lupaavat silkasta myötätunnosta vapauttaa kaikki elävät olennot kärsimyksestä. Tämä kuuluu buddhalaiseen oppiin valaistumisesta ja nirvanasta. Eräässä 300-400-luvulta peräisin olevassa intialaisessa tekstissä bodhisattvojen tehtävää kuvataan näin kaunopuheisesti:

Bodhisattva – tuo suurisieluinen, jolla on jaloimmat täydellisyydet – toimii puhtaasta myötätunnosta. Hän toimii vailla itsekkyyttä kuin koira kaikkien olentojen läsnä ollessa. Hän kantaa kaikkien olentojen puolesta häväistyksen ja huonon kohtelun. Hän ottaa vastaan kaikki uuvuttavat ja tuskalliset tehtävät (Abhidharmakośabhāṣyam IV.108c-d).

Lähtemättömästi bodhisattvalupaukseen kietoutuu ansioiden siirtäminen. Bodhisattvojen uskotaan voivan siirtää tai kopioida muille omia ansioitaan – eräänlaisia hyvistä teoista kertyneitä bonuspisteitä. Se auttaa edunsaajaa vapautumaan kärsimyksestä.

Joku voisi tulkita psykologisesti, että tässä on kyse sosiaalisen pääoman osingonjaosta: siitä, että muut voivat paistatella ansioituneena pidetyn valokeilassa ja päästä osalliseksi tämän saamasta arvostuksesta. Siksi niin moni hakeutuu mielellään julkkisten seuraan ja ottaa selfieitä heidän kanssaan.

Hautalan Leväluhta päättyy arvoituksellisesti: ”Vapautukoot kaikki aistivat olennot kärsimyksestä.” Kenen äänellä ja missä tarkoituksessa mantra esitetään? Selvää on, että sienellä on tärkeä rooli Meerin mielen näyttämöllä. Lopussa Meeri on yhtä nyrjähtänyt kuin sienen ottamien ihmishahmojen raajat.

On kauhistuttavaa, kun hyvä vääntyy irvikuvaksi. Toisaalta pahan pimeyttä vasten hyvä näyttäytyy kaikessa kirkkaudessaan. Näistä yleisinhimillisistä lähtökohdista Leväluhta ponnistaa pohjalaiseksi murhenäytelmäksi ja tekee sen komeasti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Viimeisimmät postaukset

Tommi Lehtonen

Tommi Lehtonen - Ajatusyhteys

Kirjoittaja on Vaasan yliopiston vastuullisuus- ja eettisyysjohtaja.