Yliopisto minuuden rakennustyömaana

Minuuden rakentamista voi osuvammin verrata Iisakinkirkon kuin talopaketin pystyttämiseen.

Filosofi Oiva Ketonen kirjoitti yliopisto-opiskeluun kuuluvasta minuuden rakentamisesta seuraavasti:

Nuori ihminen tulee yliopistoon tärkeässä kehityksensä vaiheessa. Hän tulee hakemaan tietoja ja taitoja, jotta hän saisi aseman yhteiskunnassa ja työelämässä. Mutta hänellä on samalla toinenkin tehtävä, joka saattaa olla tärkeämpikin, vaikka hän ehkä on vähän siitä tietoinen. Tämä on hänen oman minuutensa rakentaminen. Joillakin tämä kriisivaihe on yliopiston alkaessa olennaisin osin jo ohi, joillakin se on alkuvaiheessa, mutta vaiheesta riippumatta kaikki tarvitsevat henkisiä rakennusaineita. (Rajalla, 1980, 25-26).

Minuuden rakentaminen, identiteetin etsintä, henkinen kasvu ja kypsyminen – mitä ilmausta halutaankaan käyttää – vaatii aikaa ja on jopa elinikäinen tehtävä, vaikka yksilöiden välillä onkin siinä isoja eroja. Minuuden rakentaminen on tärkeää (vai sanoisimmeko mieluummin välttämätöntä), eikä sen vuoksi ole vahingollista, vaikka opintoihin menisi vuosi tai pari suunniteltua enemmän.

Yksi akateemisen koulutuksen ja sivistyksen tuntomerkeistä on kyky tunnistaa ongelmia ja tarkastella niitä monipuolisesti eri näkökulmista. Tällaisen näkökulman vaihtamisen kyvyn kehittyminen vaatii paitsi tiedollista harjaantumista myös jotain, mitä paremman sanan puutteessa voidaan sanoa henkiseksi avartumiseksi.

Toisekseen minuuden rakentaminen on sekä tiedollista että eettistä, ja myös etiikkaan sisältyy tietoa. Meillä voi nimittäin olla tietoa siitä, millaista on olla toinen ihminen. Sellainen tieto on empatian eli myötätunnon perusta. Näkökulman vaihtamisen kyky kuuluu siis myös etiikkaan, joka on olennaisesti kykyä katsoa asioita toisen kannalta ja ottaa huomioon hänen tarpeensa.

Erilaisten perspektiivien tunnistaminen ja erilaisten näkökantojen samanaikainen huomioon ottaminen auttavat toimimaan rakentavasti myös monikulttuurisissa ja kansainvälisissä tehtävissä. Tällaisen kulttuuriosaamisen hankkiminen ei ole kuitenkaan mekaaninen toimenpide, joka hoidetaan suorittamalla joku 5 opintopisteen kurssi, vaan se vaatii empatiaan kuuluvaa näkökulman vaihtamisen kykyä. Jotta siinä kehittyisi, pitkäkään opiskeluaika ei ole hukkaan heitettyä.