Maailmankuvan muutos

Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop sanoi hiljattain, että yhtiön uudet puhelimet mullistavat käyttäjiensä maailmankuvan. Ovatko Nokian insinöörit löytäneet fyysikkojen etsimän ”kaiken teorian”, ratkaisseet tietoisuuden ongelman tai saaneet todisteita maapallon ulkopuolisesta elämästä?

Jos tieteellisessä tutkimuksessa saavutettaisiin esimerkiksi jokin yllä mainituista tuloksista, monet pitäisivät sitä maailmankuvallisesti mullistavana. Elop viittaa kuitenkin vain puhelinten uusiin ominaisuuksiin: ne antavat käyttäjälle informaatiota sijaintipaikan palveluista, historiasta ja käyttäjän ystävien kokemuksista. Tämä voi olla hyödyllistä ja avartavaa, mutta tuskin maailmankuvallisesti mullistavaa. Toimitusjohtajalle kuitenkin suotanee ylisanojen käyttö yhtiönsä tuotteiden esittelyssä.

Monet tekniset keksinnöt perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Tekniset keksinnöt ovat tunnetusti tuoneet mukanaan monia elämää helpottavia käytäntöjä, mutta myös vakavia ongelmia kuten luonnonvarojen ehtymisen ja nettiriippuvuuden, vain pari mainitakseni. Joidenkin teknisten keksintöjen kuten kaukoputken ja mikroskoopin avulla saatu tutkimustieto on ratkaisevasti muuttanut tieteellistä maailmankuvaa.

Myös ihmistä ja yhteiskuntaa tarkasteleva tutkimus on tuottanut maailmankuvallisesti merkityksellisiä tuloksia kuten historiaa, kulttuureja ja etiikkaa koskevaa tietoa ja ymmärrystä. Luonnontieteilijät ovat kuitenkin usein onnistuneet yleistajuistamaan tutkimustuloksiaan paremmin kuin humanistit ja yhteiskuntatieteilijät. Tämä on ymmärrettävää, sillä aineellista todellisuutta koskevia väitteitä on helpompi havainnollistaa kuin abstraktia todellisuutta.

Vaikka suurin osa eri tieteiden yksittäisistä tutkimustuloksista on maailmankuvallisesti suhteellisen vähämerkityksisiä, tieteellisellä tutkimuksella ja akateemisella koulutuksella on kokonaisuutena maailmankatsomuksellista merkitystä. Maailmankatsomukseen kuuluu maailmankuvan lisäksi käsityksiä arvoista, etiikasta ja elämän tarkoituksesta sekä tiedonhankinnan oikeista menetelmistä.

Tieteellisen tiedon kasvun ja itsekorjautuvuuden takia tieteen tuloksille perustuva maailmankuva on jatkuvasti kehittyvä. Tieteen ei siksi tarvitse sitoutua mihinkään maailmankuvaan vaan vain kriittiseen menetelmään.