Ihmiskunnan suuret haasteet

Suomen Akatemia nimesi hiljattain ihmiskunnan suuriksi haasteiksi ympäristöongelmat, energian riittävyyden, kulttuurien vastakkainasettelun, terveysongelmat, viestintätekniikan yhteiskunnalliset vaikutukset ja väestön ikääntymisen.

Akatemian mukaan näiden laajojen taloudellisten ja yhteiskunnallisten ongelmien ratkaiseminen vaatii nopeita ja suuria panostuksia. Ongelmien ratkaisematta jättämisestä seuraisi maailmanlaajuinen lama, kiistoja ja kurjuutta.

Suurten yhteiskunnallisten ja yleismaailmallisten kysymysten ratkaiseminen edellyttää muun muassa tieteellistä perustutkimusta. Sen tukemiseksi Akatemia aikoo kohdistaa lähivuosina erityistä tutkimuspoliittista huomiota ja toimenpiteitä seuraavien aihealueiden tutkimukseen: pohjoinen ilmasto ja ympäristö, kestävä energia, kulttuurien vuoropuhelu, terve arki kaikille, oppiminen ja osaaminen mediayhteiskunnassa, väestön ja yksilön ikääntyminen.

Näistä aihealueista kestävä energia ja kulttuurien vuoropuhelu ovat hyvin lähellä seuraavia Vaasan yliopiston painoaloja: hajautetut energiajärjestelmät ja energiaketjun hallinta sekä monikielisyyden ja -kulttuurisuuden vahvistaminen. Yliopiston strategia on tässä suhteessa onnistunut ennakoimaan Akatemian linjauksia.

Linjauksista loistaa kuitenkin poissaolollaan ihmiskunnan haasteista suurin: ”taloudelliseen kasvuun ja aineelliseen hyötyyn kohdistuva pakkomielle, joka pyörittää maailmanlaajuisen kapitalismin saatanallista myllyä” (Juha Sihvola, Maailmankansalaisen uskonto, Helsinki: Otava 2011, 119). Vaikka tämä aihe liittyy muun muassa Akatemian mainitsemiin ympäristöongelmiin, kysymys on pohjimmaltaan paljon laajemmasta asiasta: hyvästä elämästä.

Jo antiikista lähtien ovat monet filosofit pohtineet hyvän elämän ehtoja ja käytäntöjä. Niiden selvittämiseksi ja niitä koskevien esteiden poistamiseksi tarvitaan nyt eri tieteenalojen tutkimusta siitä, miten kulutuksen ja talouskasvun tavoitteille rakentuneesta maailmanjärjestyksestä voitaisiin siirtyä mahdollisimman nopeasti, ongelmattomasti ja oikeudenmukaisesti alemman kulutustason yhteiskuntiin ja maailmanjärjestykseen.

Miten nämä mutkikkaat ongelmat saataisiin käytännössä ratkaistuksi, on vaikea kysymys. Sitä ei kuitenkaan saa vaikeutensa takia työntää syrjään, vaan se on nostettava tieteellisen tutkimuksen ykkösaiheeksi.