Britanniassa huoli yliopistorahoituksesta

Brittiyliopistot ovat huolissaan maan hallituksen aikeista leikata niiden rahoitusta. Yliopistot vastustavat leikkauksia vetoamalla tieteellisen tutkimuksen ja ylimmän opetuksen kansantaloudelliseen merkitykseen.

Brittiläisen yliopistoryhmittymän edustajat vaativat The Guardian -lehdessä 11.1.2010 julkaistussa kirjoituksessaan hallitusta harkitsemaan budjettileikkauksia uudelleen. Kirjoittajien mukaan kesti yli 800 vuotta luoda Britanniaan yksi maailman parhaista koulutusjärjestelmistä. Sen väitetään kuitenkin joutuvan retuperälle muutamassa kuukaudessa, jos hallituksen suunnitelmat toteutuvat.

Leikkauksista huolestuneeseen ryhmittymään kuuluu maailmankuuluja yliopistoja kuten Oxford ja Cambridge sekä London School of Economics and Political Science.

Yliopistot pelkäävät hallituksen suunnitelmien merkitsevän pahimmillaan 2,5 miljardin punnan eli noin 2,8 miljardin euron vähennystä niiden rahoitukseen kolmen seuraavan vuoden aikana. Se on noin kolmasosa yliopistojen vuosittaisista opetusmenoista. Odotettavissa on koulutusohjelmien lakkauttamisia, henkilökunnan vähennyksiä ja entistä suurempia opetusryhmiä.

Brittiyliopistot vetoavat taloudellisen merkityksensä lisäksi kansanvälisissä arvioinneissa saavuttamiinsa kärkisijoihin. Yliopistot muistuttavat myös, että eräät muut hallinnonalat kuten terveyspalvelut, poliisi ja koulu ovat kevään parlamenttivaalien takia suojassa budjettileikkausilta. Miksei ylimmän opetuksen rahoitusta turvata, koska sekin on tärkeää, kysyvät yliopistot.

The Guardianin kirjoituksessa puolustettiin tieteellistä tutkimusta ja yliopisto-opetusta ensisijaisesti sillä, että ne vahvistavat maan kansainvälistä kilpailukykyä ja kykyä selviytyä lamasta. Kirjoittajat jättivät mainitsematta, että tieteellinen tieto on myös itsessään arvokasta. Sen sanomatta jättäminen on vahinko: Jos käsitys tieteellisen tiedon itseisarvosta katoaa, yliopistot niin Britanniassa kuin muuallakin jäävät entistä tiukemmin taloudellisten tuottavuusvaatimusten liekaan.