Elämän tarkoitus

Jos olet etsinyt elämän tarkoitusta, olet saattanut etsiä väärästä suunnasta. Tästä heti taustatarinaan. Meillä VY:ssä on uusi intranet, nimeltään Messi. Totuttelemme siihen parhaillaan. Kokeilin siihen liitettyä hakua osana tätä tutuksi tekemisen prosessia. Ja kun en muutakaan siihen tilanteeseen keksinyt, laitoin siihen hakuun elämän tarkoituksen. Järjestelmä ei pettänyt, pikemminkin se yllätti, sillä sain tällä haulla kaksikin vastausta. Sain siis kaksi tiedostoa katsottavaksi.

Ensimmäisen Messin tarjoaman tiedoston mukaan elämän tarkoitus löytyisi dokumentista Koulutusjohtamisen periaatteet Vaasan yliopistossa. Jos tämä on totta, elämän tarkoitus löytyy kai sitten laadunhallinnasta, jolla varmistetaan yliopiston strategian toteutuminen. Sitä meillä määrittävät mm. EPAS, EQUIS, AACSB ja EUR_ACE yliopiston omien toimijoiden ohella. Kun kaikki periaatteet oli dokumentissa listattu, tuli ehkä varsinainen pihvi. Lopulta laadusta vastaa opettaja itse oman opetuksensa suhteen. Jos tämä elementti pettää, täydellinen järjestelmä jää tyhjäksi. Tai sitten järjestelmä on kuten sairaala klassisessa Kyllä herra ministeri-jaksossa. Toimii täydellisesti ilman potilaitakin, tai nimenomaan juuri ilman potilaita. Elämän tarkoitus on ehkä siinä, että noudattaa periaatteita, mutta siinä voi hukata käsityksen siitä mihin niitä periaatteita alun perin tarvittiin. Älkääpä siksi hukatko. Pysähtykää sen sijaan välillä miettimään, miksi me toimimme kuinka me toimimme. Voitte niin tehdessä menettää uskonne ohjelmajohtamisen periaatteisiin, mutta ottakaa ihmeessä tämä riski.

Jos et tuosta dokumentista vielä löydä elämän tarkoitusta, Messi antaa luettavaksi toisenkin dokumentin, opinnäytteen Metropolia amk:ssa otsikolla ”Intranet osana yrityksen sisäistä viestintää”. Se kuvaa kohdeyrityksen intranetin rakentamista vaiheittain ja osa-alueittain. Työ on sekoitus ”intranet for dummies”-tyyppistä tarkastelua vähän vaativimpien asioiden avaamisen kanssa. Täältä yliopiston puolelta katsoen se ei ole tutkimus, sillä työn tavoitteet asettuvat projektin läpiviemiseen, jossa kirjoittaja on ollut mukana. Ehkä Messi haluaa tällä valinnalla kertoa meille, että elämän tarkoitus on projektien onnistunut läpivieminen? Tiedä häntä. Käsittääkseni eniten opitaan projekteista, joissa kaikki ei mene kuten Strömsössä. Hei muuten, ehkä elämän tarkoitus onkin oppia jatkuvasti jotain? Se kävisi kyllä minun järkeeni.

Oikeasti uskon siihen, että elämän tarkoitus on palasina siellä täällä, ja että meillä menee ihan koko elämä etsiessä niitä palasia kasaan.  Etsin niitä nyt mm. hyvästä musiikista, vaikkapa viime aikoina paljon kuuntelemastani tällaisesta, tai teatterista. Käykääpä hyvät ihmiset muuten myös katsomassa Vaasan kaupunginteatterin ”The Sound of Music”. Itse kävin jo. Mutta kun menette, älkää toimiko samalla tavalla kuin vaikka pesisfinaalin yleisö. Joskus elämän tarkoitus löytyy siitäkin, että pitää riittävästi välimatkaa. Voi se löytyä pesisfinaalistakin, mutta minulle se on koulun liikuntatuntien pilaamaa urheilua. Samassa korissa kuin lentopallo ja suunnistus, joihin nyt kun ei ole pakko, en enää kepilläkään koske.

Esa Hyyryläinen

Esa Hyyryläinen

Esa Hyyryläinen - Hallinnon tutkija

Hallintotieteen professori julkisjohtamisen oppiaineessa. Kiinnostunut kutakuinkin kaikesta hallintoon ja johtamiseen liittyvästä.