Musta neliö

Tällä kertaa hallinnon tutkija pohtii ideoita.

Musta neliö on Kazimir Malevitšin maalaus, jonka yhtä versiota voi halutessaan käydä katsomassa Eremitaasissa. Stalin ei siitä pitänyt ja siksi maalari sai viettää aikaa uudelleenkoulutuksessa pahamaineisessa vankilassa. Syy siihen, ettei maalaus ollut Stalinin mieleen oli se, että Musta neliö haastoi stalinismin ainoan oikeaksi katsotun taideidean, sosialistisen realismin. Musta neliö oli siis idea taiteesta. Sellaisena se on ollut merkittävämpi kuin sosialistinen realismi osoittaessaan miten taide voi vapautua aikaisemman taiteen tai auktoriteettien vaikutusvallasta.

Ideoilla on tällainen vaikutus parhaimmillaan. Parhaimmat ideat ovat koordinoivia ideoita, joiden avulla saadaan suunta vaikkapa minua kiinnostavan hallinnon tulevalle kehitykselle. Sote-reformi on ilmeisesti idea tässä mielessä, tai ainakin se perustuu ideaan tai ideoihin. Olemme tosin edelleen pohtimassa perustuslain mukaisuuden ohella myös sitä onko sote-reformi hyvä idea. En ole siitä itse vakuuttunut. Jos kuntareformi kuivuu vaalien odotuksessa kasaan ja sote-reformi jää ainoaksi tulokseksi Kataisen ja Stubbin hallitusten hallinnon uudistamislupauksista, tulosta ei voi pitää jatkon kannalta kovinkaan hyvänä.

Sote-reformin uudistus kohdistuu aika tavalla järjestelmään ja sen ylätasoon, josta on pitkä matka järjestelmän ruohonjuuritasolle, jossa sen onnistuminen tai epäonnistuminen varsinaisesti koetaan. Pitkä on matka myös sote-alueen reunoilta sen keskukseen, joten siinä on päätöksenteolle kyllä haastetta ratkaistavaksi. En sinänsä kavahda suurempia järjestelmiä, mutta en myöskään suostu oikopäätä uskomaan ettei suuressa järjestelmässä olisi byrokratiaakin suuressa mittakaavassa. Aikaisemman hallinnon tutkimuksen perusteella voimme ennakoida mittakaavaetuja todella tulevan. Ongelma on siinä, että suurempien järjestelmien koossapitäminen nostaa lähes väistämättä niiden hallintokuluja. Nyt siis pitäisi olla hyvä idea siitä kuinka hallintokulut pidetään kurissa niin, ettei niiden nousu syö mittakaavaetuja pois. Toistaiseksi käydyn keskustelun perusteella sellaista ideaa ei pöydällä vielä ole. Jään siksi kaipaamaan uutta mustaa neliötä.

Esa Hyyryläinen

Esa Hyyryläinen

Esa Hyyryläinen - Hallinnon tutkija

Hallintotieteen professori julkisjohtamisen oppiaineessa. Kiinnostunut kutakuinkin kaikesta hallintoon ja johtamiseen liittyvästä.