Markkinaliberalisti voisi todeta, ettei siinä mitään ihmeellistä ole: yritystoiminnassa ratkaisee se, mitä jää viivan alle.
Esperi on esimerkki siitä, että taloudellinen tulos ei kuitenkaan yksin riitä. Tai riittää niin pitkälle kuin arvojen ylenkatsomista voi sietää. Nyt tuli sietokyvyn raja vastaan vanhusten hoivapalveluissa.
Kuvittele kaksfooninkinen pohjalaistalo. Pohjakerroksessa ovat teoissamme ja toiminnassamme näkyvät arvot. Yläkerrassa ovat arvot, joita emme välttämättä ole vielä saavuttaneet niin kuin toivoisimme. Kerrosten välille tarvitaan portaat, joita pitkin arvot pääsevät alas tupaan.
Monet johtamisen tutkijat, kuten Ken Blanchard ja Michael O’Connor, Geert ja Gert Hofstede, Henry Mintzberg ja Peter Pruzan, puhuvat arvoista kauniisti ja kunnioittavasti. Heidän mukaansa arvot ovat yritysten ja muiden organisaatioiden voimavara, suunnannäyttäjä ja johtamisen väline.
MBA-kurssien kouluttajana olen kuullut myös toisenlaisia näkemyksiä: Eri organisaatioiden arvot ovat hyvin samanlaisia, ja arvojen päätehtävä on esittää organisaatiota myönteisessä valossa asiakkaille ja kumppaneille. Kaikki johto- ja esimiestehtävissä toimivat eivät tietenkään ole näin kyynisiä, vaan myös kentällä nähdään arvoilla olevan muitakin tehtäviä kuin myynti ja kaunistelu.
Olen tutkinut Suomen suurimpien työnantajien arvoja. Työnantajat mainitsevat eniten osaamis- sekä laatu- ja tehokkuusarvoja. Niitä ovat luovuus ja innovatiivisuus, tehokkuus ja asiakaslähtöisyys. Myös yleisiä eettisiä arvoja kuten ihmisarvoa, luotettavuutta ja yhdenvertaisuutta muistetaan. Asiakaslähtöisyys ja yhteistyökyky ovat useimmin mainitut arvot.
Sosiaali- ja terveysalan valvontaa hoitava Valvira ilmoitti keskeyttävänsä Esperi Caren hoivakodin toiminnan Kristiinankaupungissa, kun yhden potilaan epäiltiin kuolleen hoitovirheen takia. Tapahtumien johdosta Esperin toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni irtisanoutui tehtävästään.
Yhtiön julkaisemassa tiedotteessa Aarnio-Isohanni kertoo näin: ”Pääpaino on työssäni ollut kasvussa ja kannattavuudessa, ja henkilöstöasiat ovat jääneet liian vähälle huomiolle. Tästä kärsii nyt koko yritys ja kaikki sen työntekijät. Olen erittäin pahoillani siitä, ja kannan vastuuni tästä virheestäni.”
Esperi Care on nimennyt arvoikseen lämminhenkisyyden, luotettavuuden, avoimuuden, asiakaskeskeisyyden ja tuloksellisuuden. Tuloksellisuudesta kerrotaan näin: ”Haluamme, että toimintamme kasvaa ja on kannattavaa.” Ex-toimitusjohtajan itsearvioinnin perusteella yrityksen toiminta on ollut kannattavaa ja kasvu-uralla siinä määrin, että se on tehokkaasti estänyt muiden arvojen toteutumista ja pääsyä alas tupaan.
Esperin hallituksen puheenjohtaja Harri-Pekka Kaukonen sanoo puolestaan sen, minkä hänen on pakko sanoa: ”Haluamme, että asiakkaamme ja heidän omaisensa voivat luottaa siihen, että Esperi Caresta saa hyvää ja laadukasta hoivaa. Emme ole nyt onnistuneet olemaan tuon luottamuksen arvoisia ja ymmärrämme sen.” Hyvä, että ymmärrätte! Todellisuudentaju onkin vähintä, mitä voidaan toivoa, kun arvot ovat kuolleet sänkyyn.