Viisaita aikeita kansalaisten toimijuuden kehittämiseen ja tukemiseen

Yleinen

 

Kansalaisten tekemillä valinnoilla on suuri merkitys muutoksessa kohti kestävämpää yhteiskuntaa. Näitä kestävyystekoja,  -valintoja ja -aikeitakin tehdään monella areenalla aina isoista energiaremonteista arkisiin askareisiin, kuten kierrätykseen tai valojen sammuttamiseen. Kestävämmän yhteiskunnan hyväksi tehtäviä toimia tutkitaan varsin mittavasti, monitieteisesti ja -näkökulmaisesti myös Vaasan yliopistossa. Yhtenä esimerkkinä on vastikään startannut Decarbon-home-konsortiohanke, jota rahoittaa Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto. Vaasan yliopiston osahankkeessa markkinoinnin ja viestintätieteiden tutkijat paneutuvat kansalaisten toimijuuden tarkasteluun. Osahanketta johtaa kulutustutkimukseen erikoistunut markkinoinnin yliopistotutkija, Dosentti Henna Syrjälä.

Decarbon-home-hankkeessa tarkastellaan kestävyyttä erityisesti sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Kun kohdistamme huomiomme kansalaisten toimijuuteen, on selvää, että toimijuus ei näyttäydy kaikille samanlaisena. Pohdimmekin, miten kansalaisten toimijuutta olisi mahdollista tukea ilmastoviisauden edistämisessä ja hiilijalanjäljen pienentämisessä asumiseen sekä korjausrakentamiseen liittyvissä konteksteissa.

Miten kansalaisten toimijuutta olisi mahdollista tukea
 ilmastoviisauden edistämisessä ja hiilijalanjäljen pienentämisessä?

Tähän tartumme tarkastelemalla ilmastoviisaan asumisen diskursseja journalistisissa medioissa ja sosiaalisessa mediassa, keräämällä kansalaisten havaintoja ja kokemuksia arkisista käytännöistään sekä päätöksentekoon vaikuttavista tekijöistä ja pelillistämällä heidän ilmastoviisasta arkista toimintaansa.

Näin kesän korvalla, vasta muutama kuukausi hanketoimintaa takana, keräämme vauhdilla sekä diskurssi- että kuluttaja-aineistoja. Kiinnostaisiko sinua lukea, miten kansalaiset keskustelevat sosiaalisen median palstoilla ilmastoviisaasta asumisesta – vai keskustelevatko ollenkaan? Entäpä miten tämä keskustelu linkittyy valtavirtamedioiden jakamaan uutismateriaaliin? Millaiselta näyttävät kuluttajien ilmastoviisaat teot, ja miten ne eroavat maaseudulla ja kaupunkien lähiöissä?

Kiinnostuitko? Seuraa tätä blogia ja hankkeen verkkosivustoa sekä Twitter-tiliä (@DeCarbonHome), joihin päivitetään tietoa tutkimuksen etenemisestä ja tuloksista. Blogia seuraamalla saat tietoa myös muista kiinnostavista hankkeista ja tutkimuksista, joissa tehdään työtä kestävämmän yhteiskunnan hyväksi. Blogin kautta tullaan tarjoamaan monipuolista kattausta kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tutkimuksesta. Pysy kuulolla!

Henna Syrjälä & Liisa Kääntä
Vaasan yliopisto
Decarbon-Home-konsortio

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Annu Perälä

Annu Perälä - Viisaita aikeita