Marketing Goes Blogging

bloggaus
Blogeja on joka lähtöön. On kokkausblogia, ratsastusblogia, valmennusblogia, ruuhkavuosiblogia. On yritysblogia, yhteisöblogia ja jos minkälaista organisaatioblogia. Bloggaamisesta ovat kiinnostuneet niin yksityiset, yritykset, mediat ja erilaiset koulutusorganisaatiotkin. Taas yksi blogi?

Blogeja käytetään aktiivisesti omien ajatusten jakamiseen niin harrastuksissa, oppimisessa kuin yritystoiminnassakin. Lumipallo.fi –sivuston listauksen mukaan Suomen suosituimpia blogeja ovat Kolmistaan, Kalastajan Vaimo sekä Xenia’s Day. Ovatko ne sinulle tuttuja? Kaikki nämä ovat jo vuosia kasvaneet harrasteblogista kohti ammattimaista toimintaa. Käypä kurkkaamassa!

Henkilökohtaisista markkinoinnin ammattilaisblogeista on syytä mainita digitalisti Ville Tolvanen, joka on muutamassa vuodessa saavuttanut intohimoisella toiminallaan selkeän jalansijan markkinoinnin digitalisaation puolestapuhujana. Eikä vain Suomessa. Kannattaa tutustua!

Ja kyllä, bloggaamisella voi tienata yksittäinen bloggaajakin. Jo 2014 Helsingin Sanomat kirjoitti, kuinka Suomen parhaat bloggaajat tienaavat enemmän kuin lääkärit. Bloggaaminen on ilmiö, joka jatkaa kasvuaan.

Kun yritykset hyödyntävät erilaisia blogeja markkinointiviestinnässään, niin blogien kirjoittajien rooli muuttuu. Monissa kuluttajablogeissa bloggaajan asema vertaiskuluttajana saattaa asettua kyseenalaiseksi, jos hän mainostaa usein ilmaiseksi saamiaan tuotteita blogissaan. Samaan aikaan bloggaaminen itsessäään ammattimaistuu. Se ei ole vain harrastus vaan voi tarjota bloggajalle elinkeinon ja sitä myötä koko ala kaupallistuu. Bloggaajat kokevatkin olevan yhtä aikaa lukijoiden palvelijoita, itsensä herroja kuin myös viestin välittäjiä. Tähän tulokseen päätyi markkinoinnin yksiköstä valmistunut Tiia Puska omassa pro gradu tutkielmassaan. Lopputyön pohjalta tehty artikkeli löytyy Kulutustutkimus.Nyt – lehdestä.

Blogien seuraaminen on kiinnostavaa, koska lukijat tuntevat usein pääsevänsä ”kulissien taakse” osaksi virtuaalisen tuttavan elämää. Bloggaajat koetaan helposti lähestyttävinä ja luotettavina, jopa ystävinä. Tekstit ovat yleensä lyhyitä, helposti omaksuttavia ja viihteellisiä, sisältäen paljon kuvia. Asiablogitkin hyödyntävät näitä elementtejä, vaikka harvemmin niissä ihan ystävyystasolle päästään. Blogit sopivat hyvin nykypäivän trendiin, jossa haemme tietoa nopeasti ja usein ”poimimme rusinat pullista”.

Yritysten panostuksen verkkoviestintään ovat kasvussa. Perinteiset mediat kuten sanoma- ja aikakauslehdet ovat uusimman mainosbarometrin mukaan edelleen menettävät suosiotaan, kun taas verkkoviestinnälle odotetaan selkeää kasvua. Tekstiblogien rinnalle nousee vahvasti videoblogit myös yrityskäytössä. Blogit yhtenä verkkoviestinnän muotona puolustavatkin paikkaansa niin yrityksen omana, itse ylläpitämänä mediana kuin myös ostettuna mainostilansa yksittäisten bloggaajien kautta.

Blogit tarjoavatkin monipuolisen kanavan pitää yllä asiakassuhdetta niin pienille kuin suurille yrityksille. Itse blogin perustaminen on myös edullista. Lähes ilmaista. Mutta sisällön pitäminen ajankohtaisena, mielenkiintoisena ja asiakkaita sitouttavana onkin jo toinen asia. Millaiset jutut kiinnostavat, millaisia juttuja jaetaan, millaisiin otetaan osaa? Sisällöntuotanto onkin se syy, miksi yritysten rahallinen panostus blogeihin ja yleisesti verkkomainontaan kaikkina sovelluksineen kasvaa. Blogi, jossa ei koskaan tapahdu mitään, ei hyödynnä mahdollisuuksiaan ja jopa kääntyä itseään vastaan.

”Marketing Goes Blogging” pyrkii omalta osaltaan viihdyttämään lukijoita, jotka ovat kiinnostuneita markkinoinnin uusista tuulista. Blogissamme pääset kurkistamaan tekemäämme tutkimukseen ja saat vinkkejä myös oman yrityksesi markkinoinnin tehostamiseen! Kirjoittajina toimivat niin markkinoinnin tutkijat, opettajat, alumnit kuin opiskelijatkin vieraskyniä unohtamatta.

Inspiroidu, ota osaa ja varasta parhaat ideat omaan käyttöösi!

Minna-Maarit Jaskari

Heini Jauhola

Heini Jauhola - Marketing Goes...