Ohje rakentavan palautteen muodostamiseen

Opiskelijoiden kynästä

Kirjoittajat: Pauliina Välimäki ja Tiia Mykkänen

Palautteen antaminen on välttämätön osa esimiestyötä. Sen avulla esimies pystyy antamaan rakentavaa palautetta organisaation tavotteiden saavuttamiseksi sekä tuoda esiin työntekijän työn merkityksellisyys. Palautteen tulisi olla säännöllistä työntekijän oppimisen ja kehityksen kannalta, mutta perusteetonta kiitosta tulisi kuitenkin välttää, jotta palautteen merkitys työntekijälle säilyy.

Palautteen tulisi olla motivoivaa, rakentavaa sekä tuoda organisaation tavoitteet esiin. Palaute tulisi kohdistaa tehtyyn työhön ja se pitäisi antaa kahden kesken mahdollisimman pian tehdyn työn jälkeen. Työntekijä tulisi motivoida kohti tavoitteita antamalla tukea ja välineitä onnistumiseen, kuitenkin niin että työntekijä itse vastaa kehityksestään ja onnistumisestaan. Palautteessa tärkeää on pystyä rakentamaan luottamus esimiehen ja työntekijän välille. Palautteen antaminen on vuorovaikutustilanne, jossa työntekijälläkin on mahdollisuus kommentoida saamaansa palautetta ja jakaa mielipiteitään.

Älä kuitenkaan anna palautetta asioista, johon työntekijä ei voi itse vaikuttaa. Palautteessa ei tulisi myöskään nostaa esiin vanhoja epäonnistumisia, vaan huomio pitäisi kiinnittää nykyhetkeen sekä arvioitavaan työhön. Muista, että palautteen vastaanottaja on inhimillinen yksilö, joka saattaa tehdä virheitä. Älä myöskään kohdista palautetta yksilön persoonaan, vaan tehtyyn työhön. Palautetta ei tulisi antaa pelkästään negatiivisessa mielessä, vaan se tulisi rakentaa tasapainoisesti onnistumisien rinnalle.

Esimiestyössä kohtaa välttämättä vaikeita tilanteita, joista on päästävä eteenpäin. Tärkeää on tuntea palautteen saaja, jotta osaa valmistella ja antaa palautetta sopivalla tavalla. Lähestymistavan täytyisi olla empaattinen, josta tulee esiin esimiehen aito halu auttaa työntekijän kehitystä ja suoriutumista parhaalla mahdollisella tavalla. Positiivinen palaute vahvistaa työntekijän itseluottamusta ja rakentava auttaa kehittymään työntekijänä.

#univaasa #suuntavilkku #blogijohtajuudesta

Kirjoittajat: Pauliina Välimäki ja Tiia Mykkänen

Lähteet: Lehto, K. (2017). Johda rohkeasti!: Oivalluksia esimiestyöstä ja johtajuudesta sekä Vaasan yliopiston Esimiestyö ja johtajuus HTK2201 (2020) -kurssin Moodle-materiaali (kuva Pixabay.com)

Kirsi Lehto