Ajankohtaisia kehitystrendejä digitaalisessa opetuksessa

Korkeakoulutuksen kentällä on tällä hetkellä käynnissä useita kiinnostavia kehityskulkuja kansallisesti ja kansainvälisesti. Teknologisen kehityksen mahdollistamana tällä hetkellä korkeakouluopetuksessa on havaittavissa muun muassa seuraavia kehitystrendejä…

Korkeakoulutuksen kentällä on tällä hetkellä käynnissä useita kiinnostavia kehityskulkuja kansallisesti ja kansainvälisesti. Osa niistä on linjassa keskenään, osa toisaalta ristiriitaisiakin. Kuitenkin käynnissä oleva yhteiskunnallinen ja teknologinen kehitys luo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia korkeakoulutukseen, sen toteuttamiseen sekä näiden pohjalta myös oppimisesta saatavaan tutkimustietoon.

Teknologisen kehityksen mahdollistamana tällä hetkellä korkeakouluopetuksessa on havaittavissa muun muassa seuraavia kehitystrendejä:

Trends.PNG

Vaasassa Tritonia tarjoaa erilaisia kursseja ja koulutusta d
igitaalisen opetuksen ja oppimisen osalta. Syksyn 2016 kursseja ovat esim. Moodle-kurssit, Adobe Connect, Aktivoiva opetus mobiililaitteilla, Flipped learning – to activate your students, Reference management with RefWorks and other tools, sekä E-books and e-resources.  Uutuuskursseina ovat esim. Moodle Makeover ja Tools for scientific writing.

Lyhytkurssitarjonta syksy 2016: www.tritonia.fi/fi/lyhytkurssit
Kursseihin liittyvät kysymykset: edulab@tritonia.fi

Yhtenä trendinä on opiskelijoiden aktivointi
mobiililaitteilla esim. lähiopetuksessa, mihin on Internetissä saatavilla muun muassa seuraavia ilmaisia sovelluksia:

Apps.PNG

Vuonna 2017 PedaForum -päivät järjestetään Vaasassa 16.-17.8.2017.  Vaasan yliopisto toimii valtakunnallisten PedaForum 2017 -päivien vastuullisena järjestäjä, mutta tapahtuma
toteutetaan yhteistyössä Vaasan korkeakoulujen (Vaasan yliopisto, Åbo Akademin, Hankenin, Vamkin ja YH-Novian) ja alueen muiden toimijoiden kanssa. Tritonia koordinoi Vaasan Peda-Forum -päivien suunnittelua käytännössä ja päivien suunnittelua varten on perustettu työryhmä, jossa on edustajia kaikista Vaasan viiden yliopistoista ja korkeakouluista.

PedaForum -päivät on vuosittain järjestettävä valtakunnallinen opetuksen kehittämistapahtuma ajankohtaisista yliopistopedagogiikan teemoista. Kehittämispäivät järjestetään yhteistyössä PedaForumin yhteyshenkilöiden kanssa ja ne järjestetään eri yliopistoissa vuorollaan. Tervetuloa PedaForum 2017 -päiville!

Peda.PNG

Hyvää alkavaa syksyä kaikille!

Terveisin
Anu Ylitalo