Yhteenvetoa Moodle-päivään osallistuneiden ajatuksista liittyen digitaaliseen opetukseen
Vaasan yliopisto, Tritonia ja Blackboard toteuttuvat yhdessä Moodle-päivän 28.9.2015 Vaasan yliopistokampuksella. Tuolloin tutustuttiin opetuksen digitalisaation haasteisiin ja teemoihin korkeakouluissa, verkko-opetuksen trendeihin, Moodlen tulevaan kehitykseen, opetusanalytiikan mahdollisuuksiin riskienhallinnassa ja opetuksen laadun kehittämisessä sekä integroituihin yhteistoiminnallisiin opetusratkaisuihin.
Päivän yhtenä puheenvuorona Anu Ylitalo ja Risto Säntti käsittelivät aihetta: ”Ajankohtaisia opetuksen digitalisaation teemoja korkeakouluissa”.
Tämän puheenvuoron yhteydessä järjestettiin päivään osallistuneille mobiililaitteiden kautta (BYOD – Bring Your Own Device -toteutuksena) poll-tyylinen kysely seuraavista kysymyksistä:
- Mitkä asiat ovat mielestäsi ajankohtaisimpia digitaalisessa opetuksessa?
- Mistä aiheista ja minkälaista koulutusta tarvitsisit digitaalisen opetuksen alueelta?
- Miten varmistetaan digitalisaation vaatima osaaminen?
Ensimmäiseen kysymykseen tulleiden osallistujien vastausten perusteella heidän mielestään ajankohtaisimpia asioita digitaalisessa opetuksessa ovat:
- Digitaalisuuteen ja digitaaliseen opetukseen kohdistuvat kehittämistoimet yleisellä tasolla
- Opetuskulttuurin muutos digitaaliseen suuntaan ja sen mukana tulevat uudenlaiset toimintatavat
- Pedagogiikan korostaminen digitaalisessa oppimisessa ja opetuksessa tekniikan sijaan
- Oppimisympäristöjen muutos
- Teknisten laitteiden, sovellusten ja ohjelmien toimivuus
- Opettajien koulutus digitaalisen oppimisen ja opetuksen kysymyksiin
- Opiskelijoiden pitäminen keskiössä ja opiskelijanäkökulman huomioiminen
Toiseen kysymykseen tulleiden osallistujien vastausten perusteella he tarvitsevat koulutusta seuraavista aiheista digitaalisen opetuksen alueelta:
- Siitä mitä digitaalinen opetus yleisesti ottaen on ja miten sitä voi kehittää
- Toimivat digiopetuksen ratkaisut ja työkalut esimerkein höystettynä
- Digitaalisen oppimisen työkalut ja hyviä esimerkkejä niiden käytöstä
- Erilaiset digitaalisen opetuksen pedagogiset menetelmät
- Erilaiset oppimis- ja opetusympäristöt
- Oppimisanalytiikka
- Opettajien ohjaaminen, tukeminen ja innostaminen digitaalisten menetelmien
- Erityisesti toivottiin, että järjestelmien käytettävyys olisi niin hyvä että koulutusta ei tarvita
Kolmanteen kysymykseen digitalisaation vaatiman osaamisen varmistamisesta osallistujat kommentoivat näin:
- Opettajien, hallintohenkilöstön ja esimiesten/johtajien koulutus ja tuki (tekninen ja pedagoginen) digitaalisaatiosta ja digitaalisesta opetuksesta
- Tiedon jakaminen digitaalisaatiosta, vaadittavasta osaamisesta ja miten digitalisaatiolla säästetään
- Digitalisaation aloittaminen jo perusopetuksessa
- Digitalisaation ymmärtäminen välineenä tähdättäessä tiettyyn osaamiseen
- Esimiesten ja johtajien kouluttaminen digitalisaatioon ja osaamisen tärkeys
- Yhteisöllisyys ja tiedonjakaminen
- Myönteinen asenne ja motivaatio digitaalisuuteen