Edulabin kurssitoiminta käynnistyy

Syksyn kurssiesitteet odottavat jakamista ja sähköpostiin tipahtelee yhteydenottoja jo vanhoilta tutuilta ja myös uusilta yliopistolaisilta. Työkalenteri täytyy ohjaustapaamisista, laitosvierailuista ja kursseista. Tervetuloa arki!

Verkkopedagogiikan alan Learning in Networks –koulutuksemme (25 op) on nykyään neliportainen ja sen kaksi ensimmäistä osaa ovat osa Åbo Akademin yliopistopedagogista peruskoulutusta. Ensimmäinen osio käynnistyy tammikuussa 2015 mutta lyhytkurssitoimintaan voi hypätä mukaan vaikka heti.

Lyhytkursseja on tarjolla moneen tarpeeseen. Tuomme Moodle-kursseille lisää pedagogiikkaa ja perehdymme Adobe Connectin hyödyntämiseen erilaisissa opetus- ja ohjaustilanteissa entistä perusteellisemmin. Tarjoamme tiedonhankinnan koulutusta juuri korkeakouluopettajan näkökulmasta, tukea videoiden hyödyntämiseen opetuksessa ja paljon muuta. Kurssipäivämme on tuttu perjantai ja ajankohtaiset kurssit ja ilmoittautumislomake ovat www-sivuillamme: http://www.tritonia.fi/kurssit.

Edulabin pedagogina lyhytkurssitoimintaa suunnitellessa huomaan usein, että irralliset yksittäiset työpajat eivät aina tue oppimista halutulla tavalla. Juuri opittu tekninen taito tai uusi idea oman opetuksen kehittämiseksi jää helposti muistiinpanoksi paperin kulmaan muiden työkiireiden keskellä. Puolen vuoden päästä tullaan kurssille uudestaan tai kysellään, miten se juttu nyt menikään.

Miten opittu taito, uusi menetelmä tai työskentelytapa saataisiin nopeammin osaksi opettajan arkea, niin että yliopisto-opiskelijakin hyötyisi siitä? Tähän pyrimme korkeakouluopettajille suunnatuilla Digitaalisen oppimisen työkalut –kursseillamme (LIN2, 5 op ja LIN3, 5 op), jotka voi aloittaa joustavasti ja suorittaa haluamaansa tahtiin.

Näillä kursseilla korkeakouluopettajat osallistuvat lyhytkurssitoimintaamme, mutta myös suunnittelevat ja toteuttavat omassa opetuksessaan opetuskokeiluja, joissa uusi opittu taito valjastetaan suoraan omaan opetukseen. Näitä pienimuotoisia projekteja suunnitellaan ja kehitetään yhdessä vertaisryhmän tuella ja jokainen kokeilu myös esitellään ja arvioidaan yhteisissä seminaareissa. Näin hankittu tekninen tai pedagoginen osaaminen otetaan nopeasti käyttöön sekä jaetaan opettajayhteisössä, jossa osaaminen usein myös jalostuu entisestään ja innostus kehittämiseen kasvaa.

Toivotan innostavaa syksyä ja rutkasti energiaa oman opetuksen ja koko yliopistoyhteisömme koulutustoiminnan kehittämiseen. Ollaan yhteyksissä!

Sanna Eronen

Aino-Maaria Rautenbach