Seminaarin jälkeen

Verkko-opetuksen mahdollisuudet –seminaari kokosi tiistaina 22.10. yli 60 yliopistolaista yhteen pohtimaan verkko-opetuksen nykytilaa yliopistossa ja opetuksen kehittämisen tulevaisuuden suuntia.

Rehtori Matti Jakobsson nosti puheenvuorossaan esiin jo olemassa olevien verkkomateriaalien entistä suunnitellumman hyödyntämisen osana opetusta. On raikastavaa kuulla kehoituksia luentosalien ja verkko-oppimisalustojen ovien avaamiseksi. Oman osaamisen kollegiaalinen jakaminen on työelämätaito, jota me opettajatkin voisimme opetella lisää. Rehtori kannusti opettajia myös tutustumaan MOOC- (massive open online course) -maailmaan ja pysymään mukana ajassa.

Toinen rehtorin puheenvuorosta poimimani teema on opetuksellisten ansioiden nostaminen tutkimusansioiden rinnalle. On hienoa, että johdon näkemys akateemisesta asiantuntijuudesta sisältää opettaja-asiantuntijuuden. Opetuksen kehittäminen edellyttää opettajilta tutkivaa otetta omaan opetustyöhön, oman opetusajattelun kehittämistä ja avointa dialogia kollegoiden, opiskelijoiden ja opetuksen tukirakenteiden kanssa. Tässä johdon tuki ja kannustus on tuiki tärkeää.

Verkko-opetuskokemuksia jakoivat kanssamme Annika Tidstöm ja Mikko Ranta jo ennakkomateriaalissa videon muodossa. Kolmas opettajapuheenvuoromme Suvi Isohella nosti opiskelijoiden älypuhelimet, tabletit ja kannettavat konkreettisesti pöydälle ja kertoi, miten hän hyödyntää opiskelijoiden omia laitteita osana lähiopetustilanteita. Isohella rohkaisi opettajia kokeilemaan ja oppimaan medioiden hyödyntämistä käytännön kautta. Tarvitaan rohkeutta yrittää ja epäonnistuakin, Isohella kannustaa.

Ville Klinga opasti luento-osuudessaan kuulijat esiintymisen saloihin ja painotti aitoutta ja innostumista opetustilanteissa. Kameran kanssa voi ystävystyä ja tilanteisiin valmistautua.Klinga lähestyi esiintymistä omin esimerkein ja käytännön ohjein. Vahvimpana muistijälkenä Klingan esityksestä jäi mieleeni oman tunnetilan tietoinen valinta. Voin itse valita tänään olevani hyväntuulinen ja tuoda sen mukaan omaan opetukseeni – verkossa tai kasvokkain.

Dekaani Hannu Katajamäki koosti yhteisen osuuden onnistuneesti ja muistutti siitä, että kaikenlaisia opettajia tarvitaan.

Jaamme blogissa lähipäivinä myös seminaarin videotallenteet ja materiaalin, sekä koonnit ennakkokyselystä ja palautteesta. Lisäksi voit bongata itsesi tai kollegasi kuvakoosteesta.

Edulabin koulutukset opetuksen kehittämisen tukena

Jos innostuit päivän teemoista, tule mukaan korkeakoulurajat ylittävään opettajayhteisöön suorittamaan verkkopedagogiikan alan opintoja ja kehittämään omaa opetustasi. Kirjoittamalla seminaarin teemoista reflektiopaperin saat osasuorituksen Learning in Networks 1-4 –kokonaisuuteen (25op). Learning in Networks –kokonaisuuden kaksi ensimmäistä kurssia (10op) ovat osa Åbo Akademin yliopistopedagogista koulutusta, joten Edulabin koulutusten kautta voi myös meritoitua opettajana.

Lisätietoja ja ohjeet: sanna.eronen(at)tritonia.fi

Aino-Maaria Rautenbach