Oi, lokakuu!

Jatkuva oppiminen

Näin lokakuun alussa vietetään unelmien työpäivää. Itse asiassa elän unelmien työpäivää todeksi, kun tätä tekstiä kirjoittelen. Virallisesti unelmien työpäivää vietettiin perjantaina 2.10.2020.

Minulle tästä tekee unelmien työpäivän se, että moni asia on liikahtanut eteenpäin ja olen saanut aurinkoisia ja osaavia kollegoja. Vaikka olemme etätyössä, olemme aloittaneet tutustumisen keskenämme verkon välityksellä. Sekin on ollut oikein kivaa, ja olemme mukavasti saaneet maalailluksi yhteistä lähitulevaisuutta jatkuvan oppimisen tiimoilta.

Uudet kollegat aloittavat OK Työmarkkinoilla -hankkeessa, joka jatkuu kesään 2022 asti. Tällä ydinporukalla ja lukuisten Seinäjoen, Kokkolan ja Vaasan alueen tekijätyyppien kanssa käärimme hihat ylös ja tuomme oman panoksemme työpäivien parantamiseksi. Unelmien työpäivä -tempaus nimittäin haastaa parantamaan työelämää joka päivä, oletpa sitten työpaikalla tai etätyössä kotona. Tai työtä tavoittelemassa, lisään minä tähän listaan. OK Työmarkkinoilla näet on omalta osaltaan parantamassa työelämää siten, että se lisää osaamista työpaikoilla ja vaikuttaa työelämään osallistumiseen. Onhan tärkeää, että myös työelämän ulkopuolella olevat pääsevät joskus viettämään unelmien työpäivää.

OK työmarkkinoilla on lyhennys hankkeen virallisesta nimestä ”Osaamistarpeesta kilpailuvaltiksi työmarkkinoilla, moniammatillisesta ohjauspalvelusta koordinaatit urasuunnitteluun”. Nimi jo kertookin aika paljon siitä, mitä hankkeessa tehdään ja mihin halutaan kiinnittää huomiota. Hankkeen toimijoille on tärkeää, että jatkossa työnhakijat, työpaikat, koulutuksen tarjoajat ja työnvälitys luovat keskenään osaavan kontaktiverkoston, oikeat kanavat ja oikeat keinot osaamisen ja työn kohtaamiseksi.

Haluamme käytännössä, että ohjaus on ok eli osaamista kartoitetaan, osaamista kasvatetaan eli kouluttautumismahdollisuudet ovat ok, työnvälitys on ok eli osaajat kohtaavat sopivan työn ja työpaikat saavat työvoiman osaamisesta kilpailukykyä eli osaavan työvoiman saatavuuskin on ok.

Korona tuntuu nyt lokakuulle tultaessa kiristäneen otettaan, ja saattaa tuoda vähemmän hyviä uutisia työmarkkinoilla. Jos olet yrittäjä (tai tiedät yrityksen), jossa joudutaan lomauttamaan tai irtisanomaan, niin kannattaa pistää muistiin OK työmarkkinoilla.  Sieltä voi löytyä tilanteeseen apua. OK työmarkkinoilla-väen varsinainen asiakastyö alkaa vasta vuoden vaihteessa: asiasta tiedotetaan silloin enemmän.

Tosin ei kukaan estä ottamasta yhteyttä jo nyt (jos siis vielä valmisteluvaiheessa olevan palvelun taso kelpaa, tämä sivuhuomautuksena). OK työmarkkinoilla -väki voi yhteistyössä TE-hallinnon ja koulutusorganisaatioiden kanssa pohtia, mitä vaihtoehtoja on esim. tarjota koulutuksellista tukea uudelleen työllistymisen tueksi. Tai jos yritys toimii alalla, jossa koronasta huolimatta tai sen takia on pulaa tekijöistä, voidaan selvittää, löytyisikö tekijää, jonka voisi kouluttaa tehtävään.

Sama pätee ihan jokaiseen: jos sinut lomautetaan tai irtisanotaan, tai olet jo pidemmänkin aikaa ollut työnhaussa, niin ota yhteyttä, niin mietitään, miten asiassa voisi edetä osaamisen uudistamiseksi, jotta työllistyminen olisi jouhevampaa. Samalla me täällä opimme, miten ja mihin suuntaan palvelua pitää kehittää! Jatkuva oppiminen on mielestäni ehdottomasti yksi asia, joka tekee työpäivästä unelmien työpäivän.

Iloista lokakuuta ja siivekkäitä unelmia sinulle!

Henna Hyytiä
Koulutuspäällikkö, jatkuva oppiminen
Vaasan yliopisto, Levón-instituutti

Vaasan seutu