Onko empatia seuraava itsestään selvä taito työelämässä?

Jatkuva oppiminen

Tulevaisuuden työelämän tärkeimmiksi taidoiksi toistuvasti nousevat miltei alasta riippumatta vuorovaikutus-, viestintä-, kommunikointi-, yhteistyö-, ryhmätyöskentely-, monikulttuurisuus-, asiakaspalvelu-, ristiriitojen ratkaisu- ja sosiaaliset taidot. Listaa voisi jatkaa vielä eri sanoilla, mutta kaikkien keskiössä on sama ydinasia – empatia.

Sillä välin, kun tekoäly tekee tulevaisuudessa yhä suuremman osan työstämme, jää ihmisen työksi empatia, joka on pohja ihmisen sosioemotionaalisille taidoille. Näistä taidoista on tullut työelämätaitoja, joita arvostetaan alasta riippumatta niin sanotun kovan osaamisen eli alakohtaisen tietopohjan ohella. Samaan aikaan kun oma ala mullistuu globaalin ja digitaalisen maailman kiihtyvässä tahdissa, on opeteltava tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Sellaisten ihmisten, jotka tulevat eri aloilta eri taustoilla ja jotka poikkitieteellisesti yhdessä ratkaisevat monisyisiä haasteita yhdessä.

Parisataa vuotta sitten luku- ja kirjoitustaito olivat harvinaisia. Nykyään ne ovat automaattisia taitoja, jotka ovat edellytyksiä yhteiskunnassa toimimiseen. Sosioemotionaaliset taidot ja niiden mukana empatia, eivät ole harvinaisia taitoja, mutta niiden nousu työelämän kärkitaidoksi on tapahtunut vain vastikään. Samalla tavalla kuin luku- ja kirjoitustaito on itsestään selvästi opetussuunnitelmissa, siellä ovat nykyään myös sosioemotionaaliset taidot. Työelämään on nyt astunut uusia sukupolvia, joiden empatian kyvyn kehittymistä on tuettu varhaiskasvatuksesta lähtien. Tuleeko siis empatiasta seuraava samanlainen taito kuin luku- ja kirjoitustaito aikanaan ja miltä työelämä ja yhteiskunta silloin näyttää?

Vaasan yliopisto omalta osaltaan luo tätä tulevaisuutta. Vahvan tietopohjan lisäksi mahdollistamme tulevaisuuden työelämän kärkitaitojen kehittymisen tarjoamalla jatkuvan oppimisen koulutusmahdollisuuksia, uudistamalla yliopistopedagogiikkaa ja kehittämällä koulutustamme kohti pehmeitä taitoja.

Ivanka Capova
koordinaattori, jatkuva oppiminen