Ammattimainen urheilujohtaminen vaatii monipuolista osaamista

Osaamisen kehittäminen

Urheilu on suuria tunteita, jakamista ja välittämistä. Ensimmäiset hetket urheilun parissa jäävät mieleen ja näiden arvojen ja hetkien luomiseen tarvitsemme tekijöitä, ammattilaisia, jotka rakentavat pohjan suurten urheiluhetkien tuottamiseen. Yhdessä kannattajien, sponsoreiden, yleisön ja poliitikkojen kanssa urheilujärjestöt ovat vastuussa positiivisten elämysten synnyttämisessä.

Urheilujohtaminen on kehittynyt yhä ammattimaisempaan suuntaan. Menestyviä urheiluseuroja ei enää johdeta vapaaehtoisvoimin. Urheilijat ovat tuotteita, jotka tarvitsevat ympärilleen suuren koneiston pyörittämään sirkusta. Pelkkä valmentaja ei riitä, tarvitaan monenmoista muutakin huoltoa ja huolenpitoa, ravintoneuvontaa, psyykkistä ohjausta, leirejä, kilpailumatkoja jne. Tarvitaan myös sponsoreita, jotka rahoittavat kaiken tämän. Urheilutoiminnassa tarvitaan yhä myös vapaaehtoisia. Lasten vanhemmat tulee saada aktiivisemmin mukaan urheiluseurojen toimintaan ja muillekin vapaaehtoisille voimille on taatusti tekemistä.

Sosiaalinen media on urheilijoiden, urheiluseurojen ja -järjestöjen jokapäiväinen työkalu. Tarvitaan ohjausta ja suuntaviivoja, joilla luotsata urheilija, joukkue tai organisaatio menestykseen ottamalla aktiivisesti ja monipuolisesti käyttöön tarjolla olevia työkaluja. Urheilujohtaminen vaatii moniosaajia, henkilöitä, jotka kouluttautuvat opetellen jatkuvasti uusia asioita, vastaavat rohkeasti haasteisiin ja osaavat innostaa myös vapaaehtoistyöhön.

Jatkuva uusien asioiden oppiminen ja itsensä haastaminen on palkitsevaa ja hyödyllistä. Oman aivokapasiteetin käyttäminen, vaikka oppiakseen uutta kieltä, saattaa pidentää ikää ja hyvä fyysinen kunto auttaa jaksamaan elämän vaikeitakin vaiheita.

Suomessa ainutlaatuinen urheilujohtamisen koulutuksemme alkoi syyskuussa. Kolmetoista suomalaista urheiluvaikuttajaa on puurtanut mm. urheilun johtajuuden, strategisen johtamisen, talous- ja verotusasioiden, organisaation arvojen ja tekoälyn parissa tarkoituksenaan viedä uusia näkökulmia omaan organisaatioonsa.

Koulutuksen ”jatko-osa”, urheilumarkkinoinnin moduuli, alkaa tammikuussa. Silloin keskitymme mm. urheilumarkkinoinnin johtamiseen, viestintään, vaikuttamiseen, brändin luomiseen, palveluliiketoimintaan ja digimarkkinointiin. Moduuli sisältää myös paljon harjoitustöitä ja käytännön esimerkkejä.

Tarjoamme muutakin monipuolista täydennyskoulutusta jo työelämässä oleville, opiskelijoille, innostuneille – kaikille halukkaille, jotka tahtovat edetä urallaan, mutta ennen kaikkea laajentaa omaa osaamistaan. Olethan siis yhteydessä, mikäli kiinnostuksesi heräsi! Henkilökohtainen neuvontamme onnistuu korona-ajasta huolimatta. Voit soittaa tai kirjoittaa meille, tai varata ohjausajan tiimimme jäseniltä. Kerromme mielellämme lisää MBA-koulutuksista.

Eeva Kuorikoski
Projektipäällikkö