Kurikasta Amerikan raitille

Uho, unelmointi, kaipuu, sitkeys.

Ne ovat sävyttäneet Kurikasta, Teuvalta ja Nurmosta Amerikkaan lähteneiden siirtolaisten elämää.

Lähden liikkeelle kaukaa, mutta palaan pian takaisin pohjalaisiin siirtolaisiin: Yksi ensimmäisistä livenä näkemistäni bändeistä oli Honey B. & T-Bones. Vuosi oli 1986 ja konsertti Tampereen legendaarisessa Cabaret Oscarissa. Laulaja-basisti Aija Puurtinen oli jo silloin tähti, ja tulevan bluesministerin Esa Kuloniemen kitara itki ja ulvoi.

Sen jälkeen on virrannut paljon vettä Tammerkoskessa ja Kyrönjoessa. Nyt kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin Aija Puurtinen luennoi Seinäjoen Rytmikorjaamolla pohjalaisesta mielenmaisemasta amerikansuomalaisten tarinoiden ja musiikin valossa. Lähtökohtana on pohjalaisten siirtolaisten kohtaloista kertova ”Brooklynin satu” -levy. Luennon jälkeen Puurtinen esittää Rytmiraide Allstarsin kanssa levyn musiikkia.

Filosofit ovat pohtineet ajan ja paikan vaikutusta ajatteluun. On väitetty, että filosofia on pohjimmaltaan universaalia eli ajasta ja paikasta riippumatonta. Viimeistään Hegelistä ja Heideggerista lähtien on kuitenkin ymmärretty, että historiatonta ajattelua ei ole. Aija Puurtisen luento ja ”Brooklynin sadun” musiikki kurkistavat yhden alueen ihmisten kieleen ja mieleen erityisessä historiallisessa tilanteessa.

Yhdysvalloissa asuu nykyään vajaa 700 000 henkilöä, jotka ilmoittavat olevansa sukujuuriltaan suomalaisia. Siirtolaisuuden huippuvuosina 1870-1914 suurin osa Amerikkaan muuttaneista lähti vanhan Vaasan läänin alueelta. Monilla lähdön syynä olivat työttömyys ja nälänhätä.

Vuonna 2011 kurikkalainen muusikko ja toimittaja Perttu Hemminki alkoi suunnitella lauluja amerikansuomalaisten elämästä. Hän teki paljon pohjatyötä ja kävi useita kertoja Amerikassa keräämässä siirtolaisten tarinoita. Sanoituksia laati toinenkin kurikkalainen: maatalous- ja metsätieteiden tohtori, yleisen mikrobiologian dosentti, auktorisoitu kääntäjä ja muusikko Ilkka Helander.

Levyn alkupuolella laulukielenä on amerikansuomalaisten fingliska. Loppu on englantia: siirtolaiset ovat integroituneet uuteen kotimaahansa ja suomen kieli jää syrjään.

Tekstit valottavat Pohjanmaalta lähteneiden siirtolaisten tarinaa 1600-luvulta nykyaikaan. Levyn nimikkokappale kertoo Brooklynin työläisten karuista elinoloista, haaveista ja yhteisöllisyydestä. Bluesin ja kansanmusiikin yhdistelmä vetoaa rujolla kauneudellaan. Sävellykset ovat Esa Kuloniemen ja Aija Puurtisen. Tulossa on uhoa, unelmointia, kaipuuta ja henkistä sitkeyttä.

Pop- ja jazz-laulun lehtori Aija Puurtinen Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta pitää Oiva Ketonen -luennon Seinäjoen Rytmikorjaamolla (Vaasantie 11) keskiviikkona 14.10.2015 klo 18.00. Kirjailija Marko Hautala kommentoi. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Kahvitarjoilu alkaa klo 17.30. Tilaisuuden järjestävät Etelä-Pohjanmaan rahasto ja Vaasan yliopisto.

Luennon jälkeen Aija Puurtinen & Rytmiraide Allstars esittävät lauluja amerikansuomalaisten tarinoista. Konsertti alkaa klo 20. Liput: 11,50 €.