Tentin tarkastus

Tentti on opiskelijalle oppimistapahtuma. Tentin tarkastus voi olla sitä myös opettajalle.

Jos hyvin käy, opiskelija oppii tentissä soveltamaan ja yhdistelemään tietojaan. Viimeistään tentti saattaa myös auttaa ymmärtämään, mikä suoritettavassa opintojaksossa on keskeistä ja miksi. Tentti voi lisäksi auttaa opiskelijaa tunnistamaan oman tietämyksensä ja oppimisensa rajoja.

Tentin tarkastus voi auttaa puolestaan opettajaa näkemään, mikä opintojaksossa on vaikeaa opiskelijan näkökulmasta. Tämä auttaa kehittämään kurssia ja panostamaan tarvittaviin muutoksiin. Tällainen tenttiin liittyvä informaatioarvo kuitenkin laskee, kun saman opintojakson vastauksia tarkastaa monena vuotena peräkkäin. Tentin tarkastus on muun muassa tästä syystä opettajan tehtävistä ikävin.

Jaksan lukea parikymmentä vastauspaperia yhteen menoon. Siinä auttaa musiikki. Rauhallinen jazz ja klassinen ovat minulle parasta musiikkia tentin tarkastukseen. Vokaalimusiikki taas helposti häiritsee lukemista.

Ennen nykyiseen viisiportaiseen siirtymistä arvosteluasteikko oli kaksi kertaa tiheämpi. Plussat, miinukset ja puolikkaat olivat käytössä. Plussille ja miinuksille olisi edelleen käyttöä, koska on esimerkiksi vahvempia ja heikompia kolmosia, jotka eivät kuitenkaan ole aivan nelosia tai kakkosia.

Suhteutan arvostelun samassa tentissä annettujen muiden vastausten tasoon. En kuitenkaan väkisin väännä tuloksia normaalijakaumaan.

Filosofian tenttivastaukset voivat olla vahvoja tai heikkoja monella eri tavalla. Tentin tarkastus ei siksi voi olla mekaanista pisteyttämistä. Hyvä filosofian esseevastaus voi sisältää pieniä puutteitakin, mutta vastapainoksi tärkeitä havaintoja. Toisaalta heikko vastaus saattaa sisältä kaikki ”avainsanat”, mutta käsittelytapa paljastaa, että asian ymmärtäminen on jäänyt puolitiehen.

Opettajan näkökulmasta opettavaisimpia virheitä tenttivastauksissa ovat sekaannukset. Asioiden välisiä eroja ja yhteyksiä saattaa kiinnostavasti valaista se, miten asiat menevät opiskelijan mielessä sikin sokin.

Yhden opiskelijan papereihin ei isoissa, yli viidenkymmenen vastaajan filosofian tenteissä kannata käyttää juuri kolmea tai neljää minuuttia enempää. Tarkastuksen käytetyt lisäminuutit eivät tuo lisäarvoa kenellekään.

Yleensä olen tentin tarkastuksen jälkeen tyytyväinen ensinnäkin, koska urakka on ohi, ja toiseksi koska opiskelijat olivat valmistautuneet tenttiin hyvin. Tenttivastausten joukossa on joskus myös helmiä.