Työhuoneen paluu

Monissa organisaatioissa on siirrytty perinteisistä työhuoneista avokonttorin nykyversioon eli monitoimitilaan. Eräissä organisaatioissa, kuten yliopistoissa, tämä muutos on parhaillaan käynnissä.

Koronapandemia keikautti tilanteen päälaelleen. Yhteistilat olivatkin tartuntavaaran takia yhtäkkiä ongelmallisia. Nyt etätöistä ollaan pikkuhiljaa siirtymässä takaisin toimistolle. Pandemian aikana opitut Zoom- ja Teams-palaverit tuntuvat kuitenkin jatkuvan ennallaan. Kukaan ei tiedä, miten etäpalaverit jatkuvat tulevaisuudessa.

Avokonttorissa tämä aiheuttaa ihmisten singahtelua puhelinkoppien luo, melko usein on jopa kilpailua näistä hiljaisista tiloista. Hiljaisia tiloja tarvitaan myös enemmän kuin aikaisemmin. Isommassa avotilassa työrauha häiriintyy melun lisäksi myös visuaalisesta häiriöistä, eli näistä vaeltelevista ihmisistä, jotka hakevat rauhallista soppea etäpalaveria tai puhelua varten.

Jos etäpalavereja on jatkossakin paljon, pitää hiljaisia tiloja rakentaa enemmän. Lähes jokaisella pitäisi olla hiljainen tila saatavilla. Mutta hetkinen, meillähän oli jo tällainen tilaratkaisu olemassa: oma työhuone. Ympyrä on sulkeutunut.

Niina Koivunen

Niina Koivunen - Pop-up leadership