Opetusvideot ja videoiden hyödyntäminen opetuksessa puhututtaa. Videon merkitys oppimisen tukena voi olla hyvin moninainen. Se voi antaa tilaa lähiopetuksessa muuhun, se voi johdatella opiskelijat uuden aihe-alueen pariin, se antaa liikkumavaraa ja joustoa oppimisen ja opetuksen järjestelyihin.
Johdattelemme Verkko-opetuksen mahdollisuudet -seminaarin osallistujat aiheen pariin videon avulla. Annika Tidström Johtamisen yksiköstä ja Mikko Ranta Matemaattisista tieteistä kertovat videolla ajatuksistaan verkko-opetuksesta ja kokemuksistaan verkko-opettajina.
Katso Annikan ja Mikon video täällä:
http://www.youtube.com/watch?v=q07K1SVzCSs&feature=youtu.be
Risto Säntin video syntyi, kun Pohjalaisen toimittaja pyysi Ristolta haastattelua aiheesta kiireen hallinta. Juttua luonnostellessa syntyi ajatus, että tätä yleisesti kiinnostavaa teemaa voitaisiin käyttää esimerkkivideon käsikirjoituksen pohjana. Näin tehtiin. Tarkoitus oli demonstroida ja testata opetusvideon tekemisen helppoutta. Jutun rakenteen pohjalta toteutettiin kuvaus sangen pienellä lisävalmistelulla ja itse filmaus yhdellä otoksella. 10 minuutin videon aktiivinen kuvaus voi siis helposti tapahtua alle puolen tunnin studioajalla. Peter Ahlroos Edulabista käytti videon ideaa tehostaviin visuaalisiin muokkauksiin ja videon tekniseen toteutukseen puolisen tuntia.
Omaa kynnystä lähteä videon kuvaukseen kannattaa siis pitää matalana. Kokeilemalla ja tekemällä oppii. Tässä videossa on monia yksityiskohtia, jotka voisi tehdä paremmin. Niistä ei kannata välittää, vaan pyrkiä riittävän hyvään lopputulokseen.
Sanna Eronen
Katso Riston video täällä:
http://www.youtube.com/watch?v=sVjShSHI4Mc&feature=youtu.be