Marketing goes… myynnin digitalisaatio

Myynti – samoin kuin markkinointi – on ollut viimeisten vuosien aikana valtavien muutosten kourissa. Suurin syy tähän on digitaalisuus ja sen tuomat uudet tekniset mahdollisuudet. Niin sanottujen kylmien soittojen määrä on vähentynyt, kun sisällöntuotannon merkitys myyntiliidien hankinnassa on kasvanut.

Operatiivinen johtaja Mikko Niiniketo markkinointitoimisto Buorresta kävi kertomassa markkinoinnin opiskelijoille, millaista on tämän päivän asiantuntijapalveluiden myyntityö. Vaasalainen Buorre ei ole ainoastaan mainostoimisto, vaan pyrkii auttamaan omia asiakkaitaan liiketoiminnan kokonaisvaltaisessa kehittämisessä. Mitkä siis ovat Mikon vinkit myyntityöhön?

Käytännössä sisällöntuotannon merkityksen kasvu tarkoittaa sitä, että yritys tuottaa omille asiakkailleen hyödyllistä sisältöä useissa eri kanavissa, kuten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa tai vaikkapa sähköpostitse. Aiheesta kiinnostuneelle asiakkaalle tarjotaan sitten mahdollisuutta lisätietoon vaikkapa oppaan tai uutiskirjeen muodossa. Myöhemmin ehdotetaan myös tuotteen tai palvelun esittelyä. Nykyaikaisessa myyntityössä yritykseen ottaakin siis yhteyttä parhaassa tapauksessa aiheesta jo valmiiksi kiinnostunut ja asiaan perehtynyt asiakas. Luennon aikana Mikko kertoi useita kiinnostavia tarinoita omasta elämästään myyjänä, myyntiprosessien johtamisesta ja asiakassuhteen kehittämisestä.

Digitaaliset työkalut yrityksen liiketoiminnan tukena

Yritykselle voi olla suurta apua myynnin digitaalisista työkaluista. Niitä onkin tarjolla kymmeniä ja taas kymmeniä myyntiprosessin eri vaiheisiin. Luennon aikana Mikko kävi läpi useita tunnettuja työkaluja, joita voidaan hyödyntää myynnin tehostamisessa. Samalla hän kuitenkin painotti, kuinka yritysten ei tulisi liikaa innostua jokaisesta uudesta työkalusta, vaan miettiä kokonaisuutta. Mikä työkalu sopii juuri minun yritykselleni? Lisäksi yrityksen tulisi ottaa huomioon, millä tavoin eri työkalujen ja järjestelmien tuottama tieto saadaan integroitua yhdeksi kokonaisuudeksi. Juuri digitaaliset myynnin työkalut ja analytiikka kiinnostivat opiskelijoita.

Luennosta jäi mieleen erityisesti markkinoinnin digitaaliset työkalut ja niiden merkitys yritysten markkinoinnissa”, kommentoi Monna Pöyhönen tunnin päätteeksi.

Osa oli jo ennalta tuttuja, mutta oli mielestäni hyödyllistä kuulla enemmän niiden eroista ja käyttötarkoituksista”, Jussi Nyrhinen jatkaa.

Digitaaliset työkalut ovat osa myynnin arkipäivää ja niiden käyttöä tulee harjoitella. Omassa työssään Mikko on nimittäin huomannut, että usein yrityksillä on hyviä digitaalisia työkaluja käytössään, mutta niistä ei vielä osata ottaa kaikkea hyötyä irti. Juuri analytiikka on se osa-alue, johon yritysten kannattaa panostaa enemmän.

Digitaalisuus ei kuitenkaan saisi ampua yli kaikessa, mitä teemme. Ne ovat yrittäjän tukena ja apuna, mutta ne eivät korvaa myyjän ja asiakkaan keskustelua. Mikko korostikin henkilökohtaisia suhteita ja keskustelua asiakkaan kanssa erityisesti asiakassuhteen ylläpitovaiheessa. Mikko toi myös esille, että myynti yritysten välisessä kaupassa tai kuluttajille suunnatussa kaupassa on pohjimmiltaan hyvin samanlaista – puhumista ihmiseltä ihmiselle. Avoin keskustelu ja lämmin ilmapiiri mahdollistavat suhteen kehittämisen Buorren tavoittelemaan suuntaan – olla apuna asiakkaittensa liiketoiminnan kehittämisessä.

Vierailijaluennot markkinoinnin kursseilla täydentävät teoreettista sisältöä

Mikon inspiroiva ja osallistava luento oli erinomainen esimerkki onnistuneesta vierailijaluennosta. Markkinoinnin koulutusohjelmien luennoilla vierailijaluennoitsijat ovatkin erittäin tärkeitä. He tuovat luennoille tuulahduksen ajankohtaisista haasteista ja käytännöistä, konkretisoivat teoriaa ja osoittavat niitä käytännön haasteita, mitä heidän jokapäiväiseen työhönsä liittyy. Usein he toimivat myös tulevaisuuden kuvina/esimerkkeinä opiskelijoille ja siten auttavat opiskelijoiden ammatillisen identiteetin kehittymisessä. Siksi vierailijoiden omat urapolut kiinnostavat opiskelijoita. Tätä mieltä oli myös luennon jälkeen myös opiskelijamme Sini-Pauliina Pihl:

”Vierailijaluennot ovat hyödyllisiä ja erittäin mielenkiintoisia. Ne opettavat paljon ja konkretisoivat usein luennoilla käytyjä teorioita käytännössä. Myös vierailijoiden henkilökohtaiset tarinat ovat aina kiinnostavia ja hyviä esimerkkejä.”

Mikko Niiniketo vieraili Myynnin ja asiakasverkostojen johtamisen kurssilla. Lisätietoa Buorresta löydät wwwbuorre.fi Blogitekstin kirjoitti tällä kertaa kurssin vetäjä Minna-Maarit Jaskari

Heini Jauhola

Heini Jauhola - Marketing Goes...