Eggenbergin linnassa Grazissa on upea taidekokoelma.

Uutta intoa ja kontakteja ulkomailta

YLEINEN

Sanotaan, että matkailu avartaa. Niin avartaa myös ulkomailla työskentely.

Työskentelin kuluneena syksynä ensimmäistä kertaa kuukauden ajan ulkomailla, kauniissa Grazissa Itävallassa. Tämän mahdollisti EU-rahoitteinen OpenInnoTrain-hanke, jonka tavoitteena on lisätä hankkeessa mukana olevien yritysten ja yliopistojen välistä yhteistyötä ja inspiroida sekä vaihtoon lähteviä henkilöitä että heitä vastaanottavia yhteisöjä katsomaan asioita uusin silmin. Vaihtojaksojen tavoitteena on myös saada aikaan uutta yhteistyötä, hankkeita ja julkaisuja.

Akateemisessa maailmassa on melko yleistä, että tutkijat vierailevat välillä pidempiäkin jaksoja tekemässä tutkimusta ulkomaisissa yliopistoissa. Tässä hankkeessa tehdään yhteistyötä akateemisten ympyröiden ulkopuolelle ja vaihtoon pääsevät muutkin kuin tutkijat, myös kaltaiseni hallintoon ja muuhun kuin tutkimustyöhön suuntautuneet tekijät.

Sopii myös kypsille aikuisille

Itävallassa on paljon linnoja ja palatseja. Tämä kuva on otettu Belvederen palatsin puutarhassa Wienissä.

Vaihtoon lähtemistä suunnittelevat yleensä opiskelijat ja muut nuoret ihmiset, jotka haluavat hankkia arvokasta työkokemusta ja nopeuttaa urakehitystään. Me yli 60-vuotiaat ensikertalaiset olemme varmasti vähemmistöä ulkomaanvaihtoon lähtevien joukossa.

Väitän silti, että ikä ei ole este vaihtoon lähtemiselle. Ainakin itse koen saaneeni paljon kuukauden työskentelyjaksostani – puhumattakaan sen molempiin päihin liitetyistä lomapäivistä.

Omien töitteni ohella päätehtäväni oli löytää uusia kontakteja ja potentiaalisia yhteistyökumppaneita Grazista sekä teknillisestä yliopistosta että yrityksistä. Samalla pyrin analysoimaan, kuinka itävaltalaiskollegat tekevät työtään ja mitä minä pystyisin heiltä oppimaan.

Ikä ei ole este vaihtoon lähtemiselle.

Nyt, kun kotiinpaluustani on kulunut kohta kaksi kuukautta, tiedän onnistuneeni vaihtojaksolle asetettujen tehtävien suorittamisessa. Olemme saaneet uusia yhteistyökumppaneita ja oma tiimini sekä työnantajani hyötyvät matkan aikana saamistani kontakteista. Minä itse sain Grazissa uusia ystäviä sekä opin arvostamaan myös muiden erilaisia työskentelytapoja.

Irtiotto arjesta

Uudet polveni kestivät kevyen vaelluksen Alpeilla.

Ulkomaille töihin lähteminen oli minulle uusi ammatillinen kokemus, mutta samalla hyödynsin Keski-Eurooppaan suuntautuvan työmatkani ja käytin osan matkasta lomailuun. Ennen vaihdon alkamista olin viikon lomalla ja kävin opiskeluaikaisen ystäväni luona Sveitsissä. Olimme jo muutaman vuoden ajan suunnitelleet, että tulen hänen luokseen, kunhan polveni ovat vaelluskunnossa. Ja Alpeillehan me suuntasimme!

Sain Graziin vieraiksi ”siskoni” Vaasasta ja vietimme hauskan viikonlopun Auf Steirern -sadonkorjuujuhlilla ja Grazin monissa museoissa. Vaihtoni päättyessä mieheni tuli Itävaltaan viettämään viimeistä kesälomaviikkoaan ja noutamaan minut takaisin kotiin. Kotimatkalla vietimme vielä ikimuistoisen viikonlopun Wienissä.

Sanotaan, että matkailu avartaa, ja sitä kuuden viikon poissaolo kotiympyröistä todella teki. Kuukauden komennus on lyhyt, mutta sopii sellaisillekin, joiden on vaikeaa irrottautua työstään tai perhe-elämästä pidemmäksi aikaa. Työskentelemällä osana vierasta tiimiä vieraassa maassa oli kokemus, jollaista ei lomamatkalla löydä.

Suosittelen vaihtomahdollisuutta niin nuorille kuin meille vähän vanhemmillekin!

Johanna Haveri

Kirjoittaja on Vaasan yliopiston Digital Economy -tutkimusalustan projektipäällikkö, joka työskentelee avaruustalouden edistämiseksi.

This research has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme, within the OpenInnoTrain project under the Marie Sklodowska-Curie grant agreement n°823971. The content of this publication does not reflect the official opinion of the European Union. Responsibility for the information and views expressed in the publication lies entirely with the author(s).