Jari Ratilainen ohjeistaa työpajan osallistujia.

Avaruusdataa ja liiketoimintaideoita pohdittiin Wasa Future Festivalilla

DATA ECONOMY SITUATIONAL AWARENESS SUSTAINABILITY YLEINEN

Space Business Learning Caféssa korostettiin avaruusdatan kasvavaa merkitystä ja kannustettiin osallistujia hyödyntämään tilanteen tuomia mahdollisuuksia uusien innovaatioiden kehittämisessä.

Keskiviikkona 7.8. Wasa Future Festivalilla kokoonnuttiin kuulemaan ja keskustelemaan, miten avaruusdataa voisi hyödyntää liiketoiminnassa. Space Business Learning Café korosti avaruusdatan kasvavaa merkitystä yritysmaailmassa ja kannusti osallistujia hyödyntämään näitä mahdollisuuksia kehittääkseen uusia innovaatioita.

Heidi Kuusniemi

Vaasan yliopiston yhteydessä toimivan Merenkurkun avaruuskeskuksen (Kvarken Space Center) sekä Euroopan unionin osarahoittamien ORBIT- ja AuroraSpace -hankkeiden järjestämän avaruustalouden työpajan avasi professori Heidi Kuusniemi, yliopiston digitaalisen talouden tutkimusalustan johtaja. Hän kertoi johdannossaan, millaista dataa satelliiteista on saatavilla ja kuinka dataa hyödynnetään eri toimialoilla.

Kuusniemen mukaan Merenkurkun avaruuskeskuksen ydintehtävänä on toimia avaruustalouden innovaatiokeskuksena ja edistää avaruusdatan hyödyntämistä yrityksissä sekä myös pohjoismaista ja kansainvälistä yhteistyötä. Avaruuskeskuksen yhteydessä toimii myös avaruusteknologiaan suuntautuneita startup-yrityksiä tukevan Euroopan avaruusjärjestön yrityskiihdyttämön, ESA BIC Finlandin toimipiste. ESA BIC Finlandilla on paraikaa menossa avoin haku rahoitusta ja asiantuntijatukea kaipaaville avaruusalan startupeille.

Reino Virrankoski

Aalto-yliopiston tutkijatohtori Reino Virrankoski antoi nopean katsauksen datan hankkimiseen maanpäällisten verkkojen, kuten 5G:n jälkeisen NextG-verkon avulla sekä droonien käytön tarjoamiin mahdollisuuksiin. Hän puhui myös tilannetietoisuudesta sekä yleistyneestä satelliittipaikannuksen häirinnästä ja huijauksesta ja siitä, kuinka tärkeää niiltä on suojautua.

– Avaruusteknologia-ala kehittyy tällä hetkellä nopeasti ja se on entistä helpommin myös pienten yritysten hyödynnettävissä. Tästä seuraa enemmän innovaatioita, enemmän markkinoita ja enemmän mahdollisuuksia, totesi Virrankoski.

Vaasan yliopiston projektipäällikkö Johanna Haveri kertoi pohjoismaisesta yhteistyöstä EU Interreg Aurora -ohjelmasta rahoitettavassa AuroraSpace-hankkeessa. Tässä hankkeessa 12 korkeakoulua ja tutkimuslaitosta Suomesta, Ruotsista ja Norjasta tekevät yhteistyötä edistääkseen pohjoisen alueen avaruustaloutta, innovaatioekosysteemiä, avaruuskoulutusta ja -tutkimusta.

Cem Özcan

Kaukokartoitussovellusten monipuolisista mahdollisuuksista esimerkiksi maa-alueiden, vesistöjen, sään ja ilmaston sekä kaupunkiympäristöjen seurannassa ja tutkimuksessa kertoi Vaasan yliopiston ohjelmoija ja väitörkirjatutkija Cem Özcan.

Ideointi käynnissä

Riccardo Notarangelon, Jari Ratilaisen ja Philipp Holtkampin moderoimassa avaruustalouden työpajaosiossa yhdistettiin tapahtumaan osallistuneiden monipuolinen osaaminen ja erilaiset näkökulmat sekä ideoitiin yhdessä, minkälaista uutta liiketoimintaa avaruusdata mahdollistaa. Eri ryhmissä mietittiin uusien tuotteiden ja sisäisten prosessien kehittämistä käyttäen avaruusdatasovelluksia.

Ideariihissä syntyneitä ideoita kannustettiin jatkamaan esimerkiksi osallistumalla viikoittain järjestettävään Vaasa Space Garageen, jossa ideaa voi kehitellä pidemmälle asiantuntijoiden avulla. Mainio tapahtuma idean kehittämiseen on myös lokakuun alussa järjestettävä NASA Space Apps Challenge -hackathontapahtuma Vaasan kampuksella.

Susanna Litmanen