Peräpeilistä näkee kirkkaasti

Vieraskirjoitus
Syksyllä 2017 aloitti ensimmäinen maisteriryhmä Kokkolassa. Nyt se alkaa tuntua jo vakiintuneelta toiminnalta, mutta monet väännöt, rahoitusneuvottelut ja poliittiset painit asian eteen työskennelleet saivat käydä.

Vuodesta toiseen Pohjanmaan kauppakamarin tärkeimmiksi tehtäviksi sen jäsenet – Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan elinkeinoelämä ja yritykset – nostavat saavutettavuuden ja osaavan työvoiman saatavuuden. Työvoimaa tarvitaan uusiin, kasvaviin ja stabiileihinkin yrityksiin.

Tarvitaan uusia ajatuksia uudistamaan tuotteita, palveluita ja prosesseja. Samoin ihmisten ja tavaroiden pitää päästä vapaasti ja sujuvasti liikkumaan niin alueelle kuin sieltä pois.

Pohjimmiltaan hyvin simppeleitä ajatuksia, joita Anders Chydenius pohti tunnetuimmassa teoksessaan Kansallinen voitto jo 254 vuotta sitten. Toisaalta ihmiskunnan kannalta on lohdullista, että tänäkin päivänä Chydeniuksen esiin nostamat asiat ja tarjoamat ratkaisut ovat edelleen ajankohtaisia. Toisaalta tämä kertoo sukupolvien ikiaikaisesta halusta itse luoda oma tulevaisuutensa, muokata toimintatapansa ja pelisääntönsä. Chydenius käsitteli kirjoituksissaan maastamuuttoa, kansainvälisen kaupan vapauttamista ja sääntelyn purkamista. Siis aivan samoja ajatuksia ja teesejä, joita tänä päivänä pyrin itsekin työssäni edistämään. Ja samaa tekevät kaikki Suomen 19 kauppakamaria.

Chydeniuksen iso saavutus oli myös painovapaus. Tänä päivänä saatamme jopa pohtia sananvapauden rajoittamista vääristeltyjen totuuksien ja vihapuheiden somemaailmassa. Andersin isälliselle maalaisjärjelle ja sydämen sivistykselle olisi toden totta nyt tilausta!

Taaksepäin näkee huomattavasti tarkemmin kuin eteenpäin. On helppoa huomata, miten Chydeniuskin oli ehkä edellä aikaansa – jopa edellä nykyaikaa. Lyhyeltä ja kirkkaalta näyttää myös peräpeiliin katsottuna kauppatieteellisen koulutuksen saaminen Kokkolan yliopistokeskus Chydeniukseen. Syksyllä 2017 aloitti ensimmäinen maisteriryhmä. Nyt se alkaa tuntua jo vakiintuneelta toiminnalta, mutta monet väännöt, rahoitusneuvottelut ja poliittiset painit asian eteen työskennelleet saivat käydä.

Ilman elinkeinoelämän panosta – niin henkistä kuin taloudellista – kauppatieteellinen koulutus ja tutkimus Kokkolassa ei olisi tässä vahvuudessa uudelle vuosikymmenelle siirryttäessä. Kiitän kaikkia teitä tuestanne kauppatieteellisen yliopistokoulutuksen ja -tutkimuksen vakiinnuttamisessa. Se on tärkeä rakennusaine koko alueen vetovoimalle!

Olen äärimmäisen iloinen siitä, että Vaasan yliopisto on tehnyt päätöksen satsata Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kauppatieteen maisterikoulutukseen uudella, syksyllä 2020 käynnistyvällä ryhmällä. Opiskelijoita otetaan sisään peräti 35. Liiketoiminnan kehittämisen maisteriohjelma on jatkossakin erityisesti aikuisopiskelijoille suunnattu opiskelumahdollisuus. Hakijoita riittää taatusti, sillä edelliselläkin kerralla koulutus oli yksi koko yliopiston vetovoimaisimmista.

Maisteriohjelma  on  tärkeä  rakennusaine  koko alueen vetovoimalle

Kiitän yliopistokeskusta aktiiviseen vuoropuheluun pyrkimisestä elinkeinoelämän kanssa. Yksi tapa tässä on ollut liiketaloustieteen alueellinen ohjausryhmä, jonka puheenjohtajana olen saanut olla.

Ympäröivän yhteiskunnan havainnointi ja keskusteluun osallistuminen on erittäin tärkeää. Tärkeää on myös muistaa juuret, joiden pohjalta tulevaisuutta rakennetaan. Tämän vuoksi Chydeniuksen perinnön soisi elävän. Rohkenenkin ehdottaa, että Kansallinen voitto kuuluisi jatkossa pakollisena lukemistona kaikille Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kauppatieteiden maisteriohjelman opiskelijoille.

Paula Erkkilä

Kirjoittaja on Pohjanmaan kauppakamarin johtaja ja toimii maisteriohjelman ohjausryhmän puheenjohtajana.

Jenni Kantola

Jenni Kantola - Chydeniaanisia kauppatieteitä