Valmistuminen ei vaadi supersankaritaitoja vaan pitkäjänteisyyttä

Opiskelu

Pro gradu on maisteriopintojen aikaa vievin ja laajin työ, ja ehkä juuri siksi siihen liittyy paljon mielikuvia, ja jopa myyttejä, sen haasteellisuudesta. Gradun tekemistä on kuvattu niin tuskailuksi ja kompastuskiveksi kuin opintojen pullonkaulaksi. Milloin siihen on liitetty ahdistusta, kammoa ja muita kauhuja.

Gradun kirjoittaminen ei kuitenkaan vaadi mitään supersankaritaitoja, vaan pitkäjänteisyyttä.

Kun kaikki kauhukuvat riisuu pois, tosiasia on, että jos opiskelijat laskevat yhteen opiskeluiden aikana kirjoittamansa sivut, niistä saisi helposti useita graduja. On analysoitu, raportoitu, luettu ja listattu lähteitä, kritisoitu ja argumentoitu. Osaamista on, ajatuksia ja taitoa löytyy. Mutta kun valmistuminen on enää kiinni gradusta, gradu muuttuu silmissä vuoreksi, jolta kukaan ei ole selvinnyt hengissä.

Prosessina opinnäytetyö on myös hyvin erilainen kuin muut kurssit. Iso projekti, jossa saattaa olla yhteistyökumppaneita erilaisine odotuksineen ja vaatimuksineen. Toisaalta se on jotain, mihin ei anneta valmiita raameja, vaan se pitää rakentaa ihan kokonaan itse.

Voidaan sanoa, että graduun tiivistetään kaikki aiemmat opit. Miten kirjoitetaan tieteellistä kieltä, miten kehitän oman tutkimuksen ja vien sen läpi sekä raportoin sitä tarkoin ohjein. Tasapainottelut tieteen sääntöjen ja koukeroiden kanssa turhauttaa kirjoittajaa, joka haluaisi vain kirjoittaa omia näkemyksiä ja ajatuksia. Kaikki kun pitää perustella lähteisiin nojaten.

Turhaa, turhaa, monet toteavat. Eikä se riitä perusteluksi, että se vain kuuluu opintojen suorittamiseen. Mitä järkeä on tehdä gradu, pohtii moni ääneen graduseminaarissa. Eihän valmis tutkinto ole enää tae työpaikasta. Myös ilman gradua voi edetä monella alalla.

Eikä harvinaista ole, että tutkinto jää gradua vaille suorittamatta. Suomalaisissa korkeakouluissa lähes kolmannella ei ole tavoitetutkinto suoritettuna 10 vuotta opintojen aloittamisen jälkeen. Maisterintutkinnoista vain 29 % suorittaa tutkintonsa tavoiteajassa (OKM).

Jokaisen gradun tekemisen taustalla on henkilökohtainen tavoite. Se voi olla vain suorite muiden joukossa, tai sillä halutaan osoittaa omaa erityisosaamistaan ja asiantuntijuutta jossain teemassa.

Kaikille se on prosessi joka opettaa oman ajan hallintaa, jäsentelemistä, tekstin tuottamista, projektin hallintaa ja suurien asiakokonaisuuksien hallintaa. Gradulla rakennetaan oman uratarinan alkua, kasvatetaan asiantuntijuutta ja luodaan uutta tietoa.

Gradun tekemisessä on lopulta kyse suurelta osin itsensä johtamisesta. On taito saattaa kirjoittaminen loppuun ja astua eteenpäin asiantuntijana. Tutkinnon saaminen kasaan kysyy ennen kaikkea pitkäjänteisyyttä.

Hienointa on nähdä ohjaajana niitä itsensä voittamisen hetkiä. Sitä kun opiskelija tekee oivalluksia. Oivalluksia aiheesta, mutta myös itsestään. Ne on niitä supersankarihetkiä, kun saavuttaa onnistumisia omalla työllään.

Onnittelut kaikille valmistuneille. Te teitte sen!

Jenni Kantola

Jenni Kantola - Chydeniaanisia kauppatieteitä