Dream team vai sisäpiiriläisten kerho?

Kokkolan LIKE-maisteriohjelma siirtyi syyskuussa viimeiseen lukuvuoteensa tutustumalla hallitus- ja johtoryhmätyöskentelyyn.

Kurssin kahden päivän lähiosuudessa Mikko Luoma, dosentti, ja pitkän linjan hallitusammattilainen, avasi ylemmän portaan maailmaa ja johtoryhmätoiminnan dynamiikkaa teoriaan ja omaan pitkään kokemukseen viitaten.

Hallituksen ja toimivan johdon toimiva yhteistyö nähdään yhtenä merkittävimpänä tekijänä menestyvissä organisaatioissa. Siinä missä hallitusjäsenyydestä puhutaan usein kunniatehtävänä, unohdetaan, että se on ennen kaikkea äärimmäisen vastuullinen ja seurantaa edellyttävä työ.

Yhtiöiden hallitus on toimitusjohtajan tärkein yhteistyökumppani, jonka erittäin tärkeä tehtävä on suunnitella organisaation tulevaisuutta. Siksi aitoa lisäarvoa tuottavan, toimivan kokoonpanon rakentaminen on keskeistä.

Parhaimmillaan kokoonpano on suoranainen dream team, mutta joskus merkit antavat viitteitä siitä, että on aika miettiä kokoonpano uudestaan.

• Kommunikoinnin solmut. Kun keskusteluyhteys ei toimi ryhmän sisällä, päädytään tekemään päätöksiä äänestäen, eikä rakentavasti ja avoimesti keskustellen.
  • Epämukavuuden välttely. Ryhmän sisälle saattaa kehittyä kulttuuri, jossa epämukavia keskusteluita vältellään. Kriittiset aiheet tulisi nostaa rohkeasti pöydälle, eikä ”kulkea huopatossuissa, kun kriisit tulevat julki.”, Mikko Luoman sanoin.
  • Mukautuminen. Kokoonpanon heikkoudesta kertoo myös se, jos ensimmäinen, joka ottaa kantaa, ohjaa keskustelua liikaa.
  • Sisäpiiriytyminen. Tilanne, jossa toimitusjohtaja muodostaa ympärilleen pienen porukan, joka valmistelee asiat ja esiintyy junttana kokouksissa. Ulkopuolelle jäävien on usein vaikea saada näkemyksiään esille ja käynnistää järkevää keskustelua.
  • Pysähtyneisyys. Kokoonpanon pysyessä samana liian kauan, pysähtyy kehittyminen. Kokoonpanoilla on oma aikajänteensä ja tulisi olla valmis uudistamaan kokoonpanoa tietyin väliajoin.

Osa hallitustyöskentelyn vastuullisuutta on juuri kyky katsoa omaa toimintaa ja kokoonpanoa kriittisesti ja kysyen väliajoin: Onko meillä riittävästi kompetenssia ja kyvykkyyttä? Miten vuorovaikutus toteutuu ryhmässämme?

Hallitus- ja johtoryhmätyöskentely -kurssi (5op) on Vaasan yliopiston Liiketoiminnan kehittämisen (LIKE) maisteriohjelman kurssi Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa.

Jenni Kantola

Jenni Kantola