Terveys ja sairaus vaikuttavat lyhyenkin pohdinnan jälkeen monitahoisilta, jopa sumeilta käsitteiltä. Lähikäsitteitä ovat muun muassa hyväkuntoisuus ja heikkokuntoisuus sekä hyvinvointi ja pahoinvointi.
Koska terveys ja sairaus ovat muun muassa psykologisesti, taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti merkityksellisiä, niitä on läpi historiaan haluttu hallita. Lääkärien ja lääketieteen lisäksi muun muassa filosofia ja psykologia sekä uskonto ja magia on valjastettu terveyden edistämiseen ja sairauksien parantamiseen. Näille markkinoille pyrkivät myös ravintoterapeutit ja dieettigurut.
Terveyden ja sairauden hallintaan kuuluu myös niihin viittaavien käsitteiden määrittely. Terveyden ja sairauden määritelmät ovat historian kuluessa muuttuneet. Sen voi havaita, kun vertaa eri vuosikymmenten ja -satojen tautiluokituksia. Mielisairauksien luokitukset ovat muuttuneet merkittävästi. Lääketeollisuus on taitava luomaan yhä uusia – todellisia tai turhia – hoitotarpeita niin keholle kuin mielelle.
Terveyden ja sairauden erottamisesta ja luokittelusta on tullut entistä enemmän lääkärien asiantuntijatyötä. Kuitenkin myös arkikäsitykset terveydestä ja sairaudesta ovat muuttuvaisia. Terveyden ja sairauden määrittelyt ovat osa ihmiskäsitystä, johon kuuluvat myös ihmisarvo ja -oikeudet.
Terveyden ja sairauden erottamiseen liittyy eron tekeminen lääketieteen ja uskomushoitojen välillä. Jotkut sanovat uskomushoitoja vaihtoehtohoidoiksi tai vaihtoehtoiseksi lääketieteeksi. Uskomushoidot eivät kuitenkaan täytä tieteellisiä kriteereitä. Uskomushoidot ovat tutkittaessa osoittautuneet toimimattomiksi tai haitallisiksi; jotkin niistä ovat jääneet vaikutukseltaan epäselviksi. Uskomushoidot ovat vaaraksi erityisesti, jos niillä korvataan lääketieteellisiä hoitoja.
Uskomushoitojen edustajat puolustautuvat usein jommallakummalla seuraavista. Vedotaan ensinnäkin tutkimustiedon puutteeseen ja toiveeseen, että tulevaisuudessa tutkimus löytää tieteelliset perustelut hoidoille, joiden jo nyt uskotaan tehoavan tieteellisen näytön puutteesta huolimatta. Toinen taktiikka on vedota luonnon tai ”yliluonnon” salaisuuksiin, jotka sulkeutuvat kuin simpukka kriittisiltä katseilta, mutta jotka myötämielinen voi nähdä ja tuntea. Lääketieteessä tällaisia käsityksiä pidetään parhaimmillaankin vain hömppänä ja toiveajatteluna, pahimmillaan aivopesuna ja harhaanjohtamisena.
Muun muassa näitä kysymyksiä käsitellään Lapuan filosofiapäivillä kulttuurikeskus Vanhassa Paukussa lauantaina 24.8.2013 klo 10 alkaen. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tervemenoa!