Marketing Goes Snacking

markkinointi
”Kyllä tuo yliopistotutkimus on ihan irti todellisuudesta!”

Kuulostaako tutulta? Tämäntyyppisiä lausahduksia me yliopistoissa työskentelevät tutkijat ja opettajat kuulemme aina silloin tällöin. Kuitenkin tieteenalamme on markkinointi, joka lähtökohtaisesti pyrkii soveltavan ja liike-elämälle relevantin tiedon tuottamiseen tieteellisen tutkimuksen kautta.

Yksi esimerkki tieteellisen ja yrityksiä kiinnostavan tutkimustiedon kohtaamiselle ovat Tekes-rahoitteiset projektit, joissa yritykset ja yliopistot verkottuvat ajankohtaisten haasteiden ratkaisemiseksi.

Markkinoinnin yksikössä on ollut useita Tekes-projekteja, joista yksi tällä hetkellä käynnissä oleva ”Co-creative Snacks” -hanke käsittelee välipalojen kuluttamista pohtien erityisesti pelillistämisen mahdollisuuksia markkinoinnin työkaluksi.

Projekti yhdistää monitieteistä osaamista, sillä mukana on Turun yliopistosta elintarvikkeiden aistinvaraisen arvioinnin tutkijoita sekä pelinkehityksen asiantuntijoita. Projektissa tuotetaankin paitsi koko suomalaisen välipalasektorin kasvua ja kehitystä tukevaa uutta kuluttaja- ja pelitutkimustietoa, myös yrityskohtaisia analyysejä esimerkiksi tuotetestauksia Turun yliopiston aistittavan laadun testilaboratoriossa.

Tänä syksynä kyseinen projekti on linkittänyt paitsi liike-elämää ja tieteellistä tutkimusta, se on kiinnittynyt myös opetukseen. Syksyn aikana markkinoinnin yksikön laadullisten menetelmien kurssille osallistujat ovat harjoitelleet erilaisia tutkimusmenetelmiä ja lähestymistapoja käyttäen Co-creative Snacks –hankkeen aineistoja ja aihepiiriä käytännön case-esimerkkinä. Opiskelijat ovat esimerkiksi analysoineet hankkeessa kerättyjä kuluttajien välipalapäiväkirjoja ja –kuvia tai havainnoineet omaa ja lähipiirinsä välipalojen kuluttamista. Ovatpa he pohtineet sitäkin kuinka kuluttajien ”Suosikkivälipalani supersankarina” –tarinoista on mahdollista nostaa liikkeenjohdollisia johtopäätelmiä!

Koska hankkeessa on mukana yrityskumppaneita, mikä olisikaan ollut parempi tapa rakentaa ymmärrystä tutkimustiedon käytettävyyteen kuin antaa ääni yhdelle yrityskumppaneista.  Kurssin loppupuolella saimmekin vieraaksi Anu Saranpään, Atrian tuotekehitysjohtajan, joka antoi kurssilla harjoiteltuihin tutkimustiedon keräystapoihin yritysnäkökulmaa. Minkälaisiin erilaisiin tarpeisiin ja lähtökohtiin kuluttaja- ja markkinatutkimustietoa yrityksessä sovelletaan tuotteistamisessa ja päätöksenteon työvälineenä. Saimmepa myös kuulla minkälaisiin tiedontarpeisiin hankkeessa kehitetty ”snackscape”, välipalahetkiä havainnollistava, tyypittely, vastaa! Sama tyypittely olikin jo opiskelijoille tuttu, sitähän oli analyysien harjoittelun parissa sovellettu useammalla tunnilla!

Blogin kirjoitti tällä kertaa tutkijatohtori Henna Syrjälä.

Heini Jauhola

Heini Jauhola - Marketing Goes...