Marketing goes … drama

Viestintä on oleellinen osa markkinointia. Markkinoinnin ammattilainen saa lähes poikkeuksetta olla tekemisessä viestinnän kanssa jollain tapaa. Viime syksynä harjoittelimme opiskelijoiden kanssa viestintää uudella tavalla, nimittäin tarinankerrontaa videossa. Tähän liittyi draamapedagoginen workshop, jonka veti dramapedagogi Birgitta Snickars-von Wright.

Kun opetamme markkinointia, niin useimmiten se tapahtuu siten, että teemme strategiaan ja tavoitteisiin liittyviä suunnitelmia eri kohderyhmille. Voimme mennä hyvin syvällekin konkretiaan ja tuottaa esimerkiksi jollekin kohdeyritykselle markkinointiin liittyvän viestintäkampanjan kokonaisuuden. Hyvin usein kuitenkin opiskelijat itse kommunikoivat oman tuotoksensa powerpointilla tai julisteilla.

Tällä kertaa oppimisen keskiöön nostettiin kehollisuus tarinankerronnassa. Opettajana olin vähän jännittynyt etukäteen. Tiesin, että tavanomaisesta poikkeavien opetusmenetelmien kokeileminen voi olla paitsi mahdollisuus niin myös riski. Tällaiset keholliset harjoitukset vaativat, että opiskelijat lähtevät mukaan aktiivisesti ja uskaltavat heittäytyä tuntemattomaan. Teimmekin alkuun erilaisia lämmittelyharjoituksia, joiden avulla Birgitta pystyi arvioimaan, kuinka pitkälle tämän ryhmän kanssa pystyisi menemään. Tähän vaikutti erityisen paljon ryhmän läheisyys sekä ilmapiiri harjoitteiden aikana.

Opiskelijat olivat jo etukäteen miettineet, mikä on se ydinsanoma, jota he haluavat tarinallaan kertoa. Nyt opiskelijoiden piti muodostaa Putouksestakin meille kaikille tuttu jäädytetty kuva. Eli tilannekuva, jossa opiskelijat pyrkivät viestimään ydinsanomaansa muille. Jokaisen ryhmän jälkeen keskustelimme siitä, mitä he halusivat sanoa ja miten tilannekuvaa voisi kehittää.

Ensimmäinen tilannekuvan jälkeen Birgitta ohjasi opiskelijat ajattelemaan, että tämä heidän tekemänsä kuva oli keskimmäinen kuva tarinassa. Heidän tuli miettiä, mitä oli tapahtunut ennen tuota kuvaa ja mitä tapahtui tuon kuvan jälkeen. Näin saimme aikaiseksi tarinan, jota kerrottiin kolmella jäädytetyllä kuvalla.

Meillä kaikilla oli valtavan hauskaa koko workshopin ajan. Tilassamme oli lasiseinät ja useat ohikulkijat saivat ihmeteltävää osakseen. Opiskelijat olivat rohkeita ja uskalsivat astua mukavuusalueensa ulkopuolelle. Workshopin jälkeen olimme väsyneitä. Uuden oppiminen, luovuuden tekeminen ja omien rajojen ylittäminen on kokonaisvaltaista ja siten kuluttaa paljon energiaa.

Monialainen työskentely on tärkeä osa markkinoinnin maisteriopintoja. Opiskelijat ovat oppineet jo aikaisemmissa opintojen vaiheissa tärkeintä markkinoinnin käsitteitä sekä työkaluja niiden soveltamiseen. Maisteriopinnoissa mennään kuitenkin lähemmäksi tulevaisuuden työkenttää, missä monialaisuus on arkipäivää. Lähes jokainen markkinoinnin ammattilainen työskentelee tehtävissä, joissa eri alojen osaaminen yhdistyy, olipa se sitten tuotekehitystä, myyntiä, brändin rakentamista tai vaikkapa markkinoinnin analytiikkaa. Siksi me markkinoinnin yksikössä teemme joka vuosi projekteja, jossa opiskelijat saavat kokemusta monialaisesta työskentelystä.

Minna-Maarit Jaskari

Heini Jauhola

Heini Jauhola - Marketing Goes...