Oivalluksia ja ideoita -kiertue maakuntien kouluilla

LUMA-keskus Pohjanmaa

LUMA-toimijoille useimmiten antoisinta työtä on kohdata lapsia, nuoria ja opettajia heidän omissa oppimisympäristöissään. Tällöin pääsemme lähietäisyydeltä todistamaan innostuksen ja uusien oivallusten syntyä – niidenkin ryhmien kanssa, joilla ei ole mahdollisuuksia saapua SAGA-tiedeluokkaamme Vaasaan. Vaikka vierailutoiminta on äärimmäisen antoisaa kaikille osapuolille, ei se valitettavasti aina ole mahdollista resurssien rajallisuuden vuoksi.

Tänä syksynä 2024 kuitenkin LUMA-keskus Pohjanmaa pääsi vierailemaan toiminta-alueensa kaukaisimmissakin oppimisyhteisöissä Oivalluksia ja ideoita -koulukiertueella. Hyvän suosion saaneita kiertueita on järjestetty aiemminkin, viimeksi syksyllä 2023. Tänä vuonna kiertue oli kohdistettu 3.-6. vuosiluokkien oppilaille ja kiertueelle hakikin mukaan 17 alakoulua. Hakijoista pystyimme valitsemaan mukaan vain kolme. Vaikeiden valintojen jälkeen onnekkaimpina kiertueelle pääsivät tällä kertaa Itälän koulu Pietarsaaressa, Kantakaupungin koulu Kristiinankaupungissa ja yhdistettynä Alakylän ja Myllykankaan koulut Alajärvellä. Kaikki hakijat olisivat ansainneet kiertuevierailun, mutta valitettavasti kysyntää oli paljon enemmän kuin mitä voimme tarjota resurssiemme puitteissa. Kannattaa silti aina hakea mukaan, kun ei voi tietää, milloin onni osuu omalle kohdalleen!

Oivalluksia ja ideoita -kiertuepäivä koostui kahdesta osiosta: oppilaille suunnatuista työpajoista ja opettajien ideapajasta. LUMA-keskus Pohjanmaan työntekijät toivat itsensä lisäksi mukanaan kaikki tarpeelliset materiaalit ja välineet ohjelmia varten. Opettajien tehtäväksi jäikin vain saapua ryhmineen ajallaan oikeaan tilaan koulullaan ja silloin innostava oppiminen oli valmis alkamaan!

Oppilaiden työpajoissa tutustuttiin ohjelmoinnin perusteisiin mukaansatempaavilla Sphero Bolt -robottipalloilla. Kuten aiemmatkin kokemukset ovat osoittaneet, ovat Sphero-robotit erinomainen tapa harjoitella ohjelmointia, etenkin silloin kun ohjelmointikokemus on vähäistä tai sitä ei ole lainkaan. Tämä oli tilanne kiertueenkin työpajojen osallistujien kanssa, mutta se ei luonnollisesti menoa haitannut. Työpajoissa oppilaita kannustettiin vapaasti tutkimaan ja testailemaan robottien ominaisuuksia graafisen ohjelmoinnin kautta, sekä haastamaan itseään erilaisilla tehtävillä. Tähän toimintaan kaikki lähtivät uteliaasti mukaan. Sphero-robottien yksi hienoimmista vahvuuksista onkin se, kuinka intuitiivista niiden käyttö on. Kirjoitetun koodin ajamalla näkee heti konkreettisesti lopputuloksen, kun pallo lähtee liikkeelle, tanssimaan tai ehkä pysyykin vain paikallaan. Menikö jokin pieleen koodissa? Ai tuossahan se virhe on. Nyt se liikkuu!  Etenkin liikuntasaleissa Sphero-robotit saivat lisäksi myös käskyttäjänsä huomaamattaan iloisena liikkumaan pallon perässä. Se on toinen hyvä bonus pallojen kanssa!

Työpajoissa osa ryhmistä tutustui myös kestävän kehityksen teemoihin toiminnallisesti pelaillen Globaalit sankarit -lautapeliä. Kokemuksia lautapelin pelaamisesta voit lukea esimerkiksi blogin aiemmasta tekstistä: Oivalluksia: Globaaleja sankareita.

Opettajien ideapajassa käsiteltiin monialaisuutta opetuksessa kiehtovan avaruusteeman kautta. Opettajat tutustuivat mm. satelliitteihin, pilliraketteihin, pelien koodaamiseen Scratch-ohjelmalla ja ESERO Finland:in opetusmateriaaleihin. Ja räjäytettiin siellä myös filmipurkkiraketteja! Parhaimpina ideoina opettajat pitivät esimerkkimateriaaleja, joita on helppo sellaisenaan viedä opetukseen. Esimerkiksi ideapajassakin esiteltyyn avaruusromupeliin löydän ohjeet nettisivuiltamme. Ideapaja toimi myös erinomaisena tilaisuutena opettajille jakaa ideoita keskenään – olihan pajoissa osallistujia useilta opetusasteilta ja eri kouluista. Osa alkoikin oppilaiden työpajoista intoutuneina harkita myös Sphero-robottien ostamista usean koulun yhteiseen käyttöön paikkakunnallaan. Erinomaiselta kuulostava idea sekin. LUMA-toiminta siis yhdisti ihmisiä toisiinsa – ja tämähän pisti meille toimijoille leveän hymyn huulille.

Kiitokset syksyn kiertueen kouluille, että pääsimme teille vierailemaan ja jakamaan tieteen ilosanomaa!

Mikäli koulukiertue meni ohi tällä kertaa, kannattaa seurata LUMA-keskus Pohjanmaan tiedotusta, jotta saat ajoissa tiedon mahdollisista seuraavista koulukiertueista. Hae rohkeasti mukaan!

Teksti: Outi Kurri

Kuva: Harri Huusko