Oivalluksia: Globaaleja sankareita

LUMA-keskus Pohjanmaa

Kuten J. Karjalainen sanoisi; ”Me ollaan sankareita kaikki.” Meistä jokainen voi teoillaan vaikuttaa lähipiirinsä ja ympäröivän luonnon hyvinvointiin. Nykyisessä äärimmäisen verkostoituneessa maailmassa tekojemme seuraukset voivat helposti myös kantautua kauas valtamerien taakse. Onko meillä siis potentiaalia olla globaaleja sankareita?

Tämä teksti aloittaa blogin uuden Oivalluksia-sarjan. Sarjan teksteissä me, LUMA-keskus Pohjanmaan työntekijät, pääsemme jakamaan omia oivalluksiamme tiedekasvatuksesta ja ajankohtaisista ilmiöistä.

Syksyllä 2023 valmistui uusi opetuskäyttöön suunniteltu Globaalit sankarit -lautapeli. Peliin voit tutustua LUMA-keskus Pohjanmaan nettisivuilla. Pelissä oppilaat pääsevät tutkimusmatkalle ympäri maapalloa suorittamaan erilaisia nokkeluutta, luovuutta ja tiimityötä vaativia tehtäviä. Kukin tutkimusryhmä toimii vuorollaan myös tuomarina, joka arvioi muiden ryhmien suorituksia.

Tosi tosi tosi hyvä peli! Söpöt nappulat!

Se oli niin kivaa, että olisin halunnut tehdä tätä joka päivä.

Pääsin testaamaan peliä ikään kuin opettajan silmin. On ollut ilo ohjata ja seurata näiden nuorten tutkimusmatkailijoiden seikkailua pelissä. Pelin sääntöjen opettelu voi viedä hetken, mutta kun peli saadaan käyntiin, siitä on helppo innostua ja voi aistia kuinka luovuus täyttää huoneen. Pelissä tutkimusryhmät pelaavat toisiaan vastaan, tavoitellen samalla kuitenkin yhteistä päämäärää: koko palapelin ratkaisua. Koska kukin on vuorollaan tuomari, on tärkeää toimia reilusti; itsekkyys tai epäreiluus voi kostautua, kun muut pääsevät tuomarivuoroon.

Peli oli TOSI KIVA mutta tuli vähän erimielisyyksiä. Jos kaikki olisi vain tyytynyt kohtaloonsa peli olisi ollut vielä parempi.

Vaikka pelin keskeiset teemat ovat kestävä kehitys, energia, luonto ja kulttuuri, oppii pelatessa huomaamattaan paljon muutakin. Jotta peli on hauskaa kaikille, on oppilaiden tehtävä yhteistyötä niin pienryhmissä kuin koko luokan kesken. On oltava kärsivällinen ja kuunneltava tarkasti tehtävänantoja, joita tuomariryhmäläiset lukevat. On käytettävä mielikuvitusta, toimittava yhdessä ja osattava perustella, jotta tehtävissään voi suoriutua kunnialla. Näitä huomioita myös luokanopettajat ovat tehneet peliä seuratessaan. Peli tosiaan opettaa monipuolisesti erilaisia tietoja ja taitoja – samalla kun vietetään mukava tunti yhdessä!

Mielekkyyttä peliin tuovat vaihtelevat tehtävänannot, jotka erityisesti kannustavat aktiivisuuteen ja luovuuteen. Mieleeni on jäänyt esimerkiksi seuraava ohjeistus:

Puuhatehtävä | Liikunta

Tehtävänä on suunnitella energiaa tuottava mielikuvitustehdas ryhmäläisten kehoista. Osa voi esimerkiksi muodostaa tehdasrakennuksen osia ja osa voi olla tehtaan työntekijöitä. Aikaa on 3 minuuttia. Tämän jälkeen tehtaat esittelevät vuoron perään toimintaansa.

Oli hienoa nähdä, miten oppilaat lähestyivät uutta haastetta. Hetken mietittyään he luultavasti oivalsivat, että tehtävään ei löydy yhtä oikeaa ratkaisua. On käytettävä mielikuvitusta! Toiset ryhmät keksivät ehdotuksensa melko nopeasti, toisilla suunniteltiin viime sekunneille asti. Muistan nähneeni ainakin kudontaenergiatehtaan ja energiajuomista energiaa tuottavan tehtaan. Olisiko näissä ehdotuksissa potentiaalia uusiksi energiaratkaisuiksi? Ainakin mielikuvituksellisuudesta voisimme me aikuisetkin ottaa mallia. Minkälaisen mielikuvitustehtaan sinä olisit keksinyt?

Huomioina voisin sanoa, että peli vaatii hyvät tilajärjestelyt toimiakseen sujuvasti; riittävästi liikkumatilaa ja selkeästi erotellut tutkimusryhmien pöydät. Pelilauta kannattaa asettaa näkyvälle ja keskeiselle paikalle. Osa tehtävistä voi olla haasteellisia etenkin 3.-4. luokkalaisille, mutta halutessaan opettaja voi valikoida tehtävistä omalle ryhmälleen sopivimpia tehtäviä etukäteen – valinnanvaraa onneksi riittää. Pelaaminen vaatii myös melko paljon aikaa. ”Yhdessä tunnissa pääsi vasta vauhtiin! :)” kuten eräs peliä seurannut opettaja mainitsi. Peliä voisi siis pelata useammallakin oppitunnilla. Opettajat kokivat, että peli voisi hyvin soveltua ainakin ympäristöopin, yhteiskuntaopin, uskonnon ja äidinkielen tunneille, sekä iltapäiväkerhotoimintaan.

Miten lautapeliä pelaamalla voikaan oppia niin paljon hyödyllisiä arki- ja työelämän taitoja? Sosiaaliset taidot ja kokonaisvaltainen ymmärrys maailman ilmiöistä kertyvät yhdessä tekemällä. Kuten pelin tehtäviin, ei modernin globaalin maailman ongelmiin usein ole yksiselitteisiä ja selkeitä ratkaisuja. Tämän tuomariryhmätkin huomasivat, kun kriittisesti harkitsivat ja perustelivat kunkin tehtävän voittajaryhmän valitsemista. He pyrkivät tekemään oikeita ja reiluja ratkaisuja, vaikka se ei aina ollutkaan helppoa. Tunnistaako siitä globaalin sankarin?

Keväästä 2024 alkaen Globaalit sankarit -lautapeli on lainattavissa Vaasan ja Seinäjoen pääkirjastoissa. Lisäksi pelimateriaalit voit tilata ilmaiseksi LUMA-keskus Pohjanmaan nettisivuilta minne päin Suomea vain.

Tekstin sitaatit ovat vuoden 2023 oppilastyöpajoissa lautapeliä pelanneiden lasten antamia palautteita.

Teksti: Outi Kurri

Kuva: Saara Lehto