Teknologia tutuksi -tiedekerhossa pääsi tutustumaan tekniikkaan monipuolisesti

LUMA-keskus Pohjanmaa

Technobothnian SAGA-tiedeluokassa järjestettiin 20.3.-17.4.2024 alakoulun ylemmille luokkalaisille suunnattu Teknologia tutuksi -tiedekerho, johon osallistui kymmenkunta teknologiasta kiinnostunutta lasta. Kerhon ohjaajina toimivat Tuomas Rauta, Jussi Keskikuru ja Joel Haverinen. Kerhon viiden kerran aikana oli tarkoitus tutustua teknologian eri teemoihin, kuten ohjelmointiin, energiaan ja kolvaamiseen.

Ensimmäisellä kerhokerralla kerholaiset pääsivät kerhosääntöjen jälkeen tutustumaan toisiinsa kertomalla nimensä ja valitsemansa määrän faktoja itsestään. Kaikilta kysyttiin myös mitä odottavat kerholta. Tutustumisleikeistä vastasivat Vaasan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat, jotka olivat suorittamassa väliin jäänyttä harjoitteluaan. Toisiinsa tutustumisen jälkeen lapset pääsivät tutustumaan graafiseen ohjelmointiin ja Micro:Bit-ohjelmointiympäristöön. Harjoituksessa ohjelmoitiin graafisesti langatonta viestintää kahden pienen Micro:Bit-tietokoneen välille hyödyntämällä niiden radioantenneja.

Toisella kerralla aiheena oli energia ja tässä tutustuttiin erityisesti lämpöenergiaan sekä perunaparistoon. Lämpöenergiaa kerholaiset pääsivät tarkastelemaan lämpökameroiden avulla. Aluksi lämpökameroihin tutustuttiin, jonka jälkeen päästiin tarkastelemaan erilaisten apukysymysten avulla, muun muassa lämpöenergian varastoitumista ja siirtymistä, sekä rakennusten energiatehokkuutta. Kerholaiset pääsivät myös vertailemaan lämpösäteilyä näkyvään valoon. Toisella kerhokerralla tutustuttiin myös perunaparistoon ja kerholaiset saivatkin rakentaa omat perunaparistot. Apukysymysten avulla kerholaiset tutkivat montako perunaa tai sitruunaa tarvitaan korvaamaan tavallinen sormiparisto ja miettivät miksi kaikkien tulokset hiukan erosivat toisistaan.

Viimeiset kolme kerhokertaa kuluivat infrapunavalopuomin kolvaamisessa. Aivan aluksi kerholaiset perehdytettiin ohjaajien johdolla kolvaukseen liittyvään työturvallisuuteen, jonka jälkeen tutustuttiin kolvaamisen ja komponenttien perusteisiin, sekä infrapunavalopuomin kolvausohjeisiin eri komponenttien osalta. Perehdytyksen jälkeen kaikki saivat ohjeiden ja ohjaajien opastuksen avulla edetä omaan tahtiin askel askeleelta.

Jokaisen kerhokerran jälkeen kerholaiset kiersivät ohjaajien johdolla Technobothnian tutkimuslaboratoriota, jossa tutustiin lyhyesti erilaisiin tutkimuksiin 3D-tulostamisesta, robotiikan kautta sähkötutkimukseen. Viimeisen kerran jälkeen käytiin vielä koko ryhmän kanssa tutustumassa Technobothnian suurjännitelaboratorioon. Suurjännitelaboratoriossa katsottiin Jaakobin tikapuiden toiminta ja kuinka vesi johtaa sähköä. Kerhon lopuksi jaettiin kaikille vielä omat hienot diplomit.

Teksti: Jussi Keskikuru

Kuva: Saana Söderlund