LUMASTER-festivaalit 23.4.2024

LUMA-keskus Pohjanmaa

Tiistaina 23.4.2024 Vaasan yliopiston kampukselle Fabriikkiin kokoontui neljä innokasta päiväkotiryhmää juhlistamaan projektioppimisen LUMASTER-festareita. Festareilla päästiin nauttimaan hienoista projektitöistä, värikkäästä työpajasta, hyvästä ruuasta ja mahtavasta yhdessäolosta.

Tänä vuonna festareille osallistuivat Vaasan Satamapuiston päiväkodin ryhmät Definerna ja Pingvinerna, sekä Seinäjoen Satulinnan päiväkodin ryhmät Tuulihatut ja Ankkastukit. Heidän projektityönsä käsittelivät aikaa, avaruutta, luontoa ja paikkaamme maailmassa – näistä teemoista on vaikea valita mieluisinta!

Päivän aikana festarilaiset pääsivät työpajassa tutkimaan ihmeellisen punakaali-indikaattorin toimintaa ja oheisohjelmana tutustumaan myös mikroskooppeihin ja Sphero Bolt -robottipalloihin. Tylsiä hetkiä ei tullut, kun omaa luovuuttaan sai päästää valloilleen myös hauskoilla Itsphun-rakennusosilla, legoilla ja väritystehtävillä.

Jokaisella ryhmällä oli lisäksi tärkeä tehtävä esitellä oma projektityönsä tuomaristolle, jonka muodostivat LUMA-keskus Pohjanmaan johtaja Janne Koljonen, tiedekasvatuksen asiantuntija Outi Kaarela ja Merinovan vieraileva tuomari Tauno Kekäle. Tämän vuoden voittajaksi valittiin Tuulihattujen projektityö Me ja luonto. Pääpalkinnoksi he saivat WasaUpin lahjakortin. Onnea voittajille!

Jokainen osallistuja astui kuitenkin ulos Fabriikista voittajana, sillä projektitöiden kautta päästiin oppimaan paljon uutta ja pitämään hauskaa. Kaikki ryhmät saivat myös palkinnot, jotka sponsoroi EPV Energia, Vaasan Sähkö, Heureka ja Vaasan yliopisto.

Teksti: Outi Kurri

Kuva: Saana Söderlund