LUMASTER-festivaalit 26.4.2023

LUMA-keskus Pohjanmaa

Keskiviikkona 26.4.2023 järjestettiin LUMASTER-festivaalit Fabriikissa ja Technobothniassa. Festivaalien tarkoituksena oli saada lapset innostumaan luonnontieteistä ja tekniikasta monialaisten projektitöiden muodossa.

LUMASTER-festivaalit alkoivat kaikille ryhmille yhteisillä tapahtuman avajaisilla. Avajaisissa esitettiin LUMA-keskus Pohjanmaan tiimiläiset ja kilpailun tuomarit, käytiin läpi tapahtuman aikataulu, sisältö ja osallistujat ja kuultiin keskuksen johtajan Jannen aiheeseen johdattava puhe. Puheen jälkeen LUMA-keskuksen kouluttaja Saara piti ryhmille Kumma kattila -festaritanssin, jossa kolmessa eri ryhmässä taputettiin eri tavalla kattila-sanan eri tavut.

Avajaisten jälkeen osa ryhmistä pääsi esittelemään omat projektinsa tuomaristolle. Loput ryhmistä meni syötyään ja ennen vaihtoa tekemään erilaista oheisohjelmaa, kuten rakentamaan LEGO:illa, pelaamaan pulmapelejä ja värittämään värityskuvia.

Projektiesittelyiden jälkeen päiväkotiryhmät pääsivät tulivuorityöpajoissa tekemään pahvimukeista ja savesta tulivuoria, jonka jälkeen lapset pääsivät myös koristelemaan niitä sormivärejä hyödyntäen. Tulivuorien laavan he onnistuivat tekemään happo-emäs-reaktion avulla. Alakouluryhmä pääsi pelaamaan Globaalit sankarit -lautapeliä, jossa lapset pääsivät tiimeittäin vastaamaan erilaisiin kysymyksiin liittyen, esimerkiksi energiaan, kestävään kehitykseen, kulttuuriin ja luontoon.

Lopuksi ryhmät kokoontuivat lopputapahtumaan, jossa tuomarit jakoivat voittajaryhmille sponsoroidut palkinnot. Kiitos vielä tämän vuoden tuomareille, erityisesti tubettaja Paqpalle läsnäolostaan, sekä LUMASTER-festivaalien sponsoreille Heurekalle, Wasa Up:ille, Stormossenille ja EPV Energialle hienojen palkintojen mahdollistamisesta.

Kirjoittaja ja kuvanottaja: Aleksi Välisuo

LUMA-keskus Pohjanmaa