Vaasa Game Days ja Mission Possible Vaasan yliopistolla

LUMA-keskus Pohjanmaa

Vaasan yliopistolla järjestettiin jälleen muutaman vuoden tauon jälkeen Vaasa Game Days -pelitapahtuma 21.-22.3.2023. Tapahtumakävijät pääsivät pelaamaan monia Arcade-pelejä ja flippereitä eri vuosikymmeniltä. Pelitapahtumassa järjestettiin myös erilaisia peliturnauksia. Pelialan toimijoilla oli mahdollisuus verkostoitua ja tuoda esiin omaa toimijuuttaan. LUMA-keskus Pohjanmaan ständillä tiedekasvatuksesta kiinnostuneet pääsivät ajamaan Spheroilla mutkittelevaa esterataa ajastettuna sekä pelaamaan Micro:Biteillä putoavaa pistettä. Pyörittämällä Sphero-robottipallonopalla kuutosen voitti makean palkinnon!

Peliohjelmointiin liittyvissä työpajoissa, koululaiset tutustuivat Scratch-ohjelmointiin. Lapset pääsivät ohjelmoimaan graafisesti avaruuteen sijoittuvaa peliä, jossa oli tarkoitus kerätä avaruuteen joutunutta romua. Toisessa työpajassa lapset pääsivät ohjelmoimaan graafisesti Micro:Bittien avulla kivi-sakset-paperi -pelin. Lapset pääsivät työpajan aikana tutustumaan myös muihin Micro:Bittien avulla ohjelmoituihin peleihin, kuten putoavaan pisteeseen ja reaktioaikapeliin. Kolmas työpaja oli yläkoululaisille tarkoitettu, jossa he pääsivät ohjelmoimaan Micro:Biteillä langatonta viestintää kahden Micro:Bitin välille.

Vaasa Game Days -pelitapahtuman yhteydessä järjestettiin myös Mission Possible -tiedepäivä 22.3.2023. Tiede-tapahtumassa oli runsas määrä esityksiä, yleistajuisia Minä & tiede -luentoja, antoisia keskusteluja sekä impact caseja eli vaikuttavuustarinoita eri aiheista. Mission Possible -tiedepäivässä LUMA-keskus esitteli tiedekasvatuksen kautta tehtyä vaikuttavuustyötä ja sen mahdollisuuksia. Tiedekasvatuksen avulla pyritään vaikuttamaan lapsiin ja nuoriin innostamalla heitä suuntautumaan luonnontieteiden ja tekniikan pariin.

Tämä on tärkeää, koska Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoite on nostaa korkeakoulutettujen osuus nykyisestä 35% 70-80%: iin vuoteen 2040 mennessä. Luonnontieteiden osaaminen on tärkeää tulevaisuuden innovaatioiden menestystarinoiden syntymisessä ja yhteiskunnan ja talouden haasteiden ratkaisemisessa. Meidän on pyrittävä nostamaan teknisen asiantuntijaosaamisen ja tutkimuksen tasoa Suomessa. Tästä syystä tiedekasvatuksen avulla tehtävä vaikuttavuustyö on tärkeää. Meidän täytyy kannustaa ja innostaa lapsia ja nuoria luonnontieteiden ja tekniikan alalle jo aikaisessa vaiheessa heidän koulupolkujaan. Tätä tärkeää tulevaisuustyötä LUMA-keskus Pohjanmaa tekee Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueilla yhteistyössä eri opetusalan toimijoiden kanssa.

Teksti: Aleksi Välisuo ja Kukka-Maaria Kallio

Kuva: Aleksi Välisuo