CanSat-satelliittikilpailu on täällä taas!

LUMA-keskus Pohjanmaa

CanSat-kilpailussa ilmoittautuneet yläkoulun ja toisen asteen oppilaat rakentavat omassa ryhmässä CanSat-satelliitin, joka on toimiva satelliitin pienoismalli. Tavoitteena on, että jokainen ryhmä lähettää oman CanSat-satelliittiinsa keräämään tietoa ilmasta kilpailun aikana. Lopuksi voittajajoukkue palkitaan. CanSat -projekti ja kilpailu järjestetään yhteistyössä Vaasan yliopiston LUMA-keskus Pohjanmaan ja muiden toimijoiden kanssa 30.3.-2.4.2023 Vaasassa.

Vaasan Övningsskolan lukiosta CanSat-kilpailuun osallistuvan joukkueen nimi on Radwil. Tiimiin kuuluu 9 aktiivista jäsentä ja johtajajäsen Nikolai Yuschenko. Mediapäällikkö Mason Lassheikkin vastasi seuraaviin kysymyksiin koskien CanSat-kilpailua.

Mikä saa teidät osallistumaan CanSat-tapahtumaan ja kilpailuun?

– Useimmat meistä saivat tietää CanSat:sta koulumme viimevuotisen tiimin pitämän esityksen kautta. Mentorimme ja fysiikan opettajamme Markus Norrby oli se, joka otti kilpailun uudelleen esille ja keräsi kasaan kaikki kiinnostuneet. Tiimiä yhdistää aito kiinnostus satelliittien rakentamisen taustalla olevaa tiedettä sekä median sisäistä toimintaa kohtaan, Mason kertoo.

Oletteko aikaisemmin osallistuneet CanSat -projektiin ja kilpailuun?

– Koulumme on osallistunut CanSat-kilpailuun useasti aiemminkin, mutta tiimin jäsenille tämä on ensimmäinen kerta, Mason toteaa.

Mistä Radwil-tiimistä voi lukea lisää?

– Toistaiseksi meillä on toiminnassa verkkosivu sekä muutama sosiaalisen median kanava, mistä voitte löytää halutessanne lisätietoa. Olemme pyrkineet saamaan sponsoreita muutamasta yrityksestä ympäri Vaasaa. Opiskelijoiden tulee hankkia teknistä osaamista niin laitteiston kuin ohjelmistonkin osalta, Mason sanoo.

Radwil-tiimistä voi lukea lisää joukkueen verkkosivuilta: https://radwil2023.wixsite.com/radwil

CanSat on ESERO:n (European Space Education Resource Office) kehittämä hands-on -aktiviteetti. Lue lisää CanSat -projektista ja kilpailusta nettisivuilla: https://www.esero.fi/cansat-kilpailu-2023. Heurekan tiedote CanSat-tapahtumasta Vaasassa alhaalla.

Suomeksi: ESERO Finlandin järjestämässä kilpailussa lähetetään CanSat-tölkkisatelliitit kilometrin korkeuteen | Tiedekeskus Heureka (sttinfo.fi)

Ruotsiksi: I ESERO Finlands tävling når CanSat-burksatelliter en höjd på en kilometer | Tiedekeskus Heureka (sttinfo.fi)

Kirjoittaja: Saana Söderlund

Valokuva: Mason Lassheikkin tiimi