Tulevaisuuden energiaratkaisut – Mission possible -työpaja Technobothniassa 6.3.2023

LUMA-keskus Pohjanmaa

Yläkouluryhmä Merenkurkun koulusta tuli 6.3. Technobothnian SAGA-tiedeluokassa pidettävään työpajaan. Työpajassa oppilaat tutustuivat esitykseen, jonka tarkoituksena oli perehdyttää tulevaisuuden suunnitteluun. Sen näkökulmana oli tulevaisuuden energiaratkaisut. Esityksen alussa oppilaat pääsivät keskustelemaan nopean väestönkasvun aiheuttamista ongelmista ja maapallon kantokyvystä. Osa oppilaista oli yhtä mieltä planeettamme heikentyneestä tilasta, johon on vaikuttanut, esimerkiksi energian tuotannon kasvun aiheuttamat hiilidioksidipäästöt. Esityksessä perehdytettiin oppilaat myös energian kulutusta vähentäviin ja olemassa oleviin automaatiotekniikan sovelluksiin.

Esityksen jälkeen oppilaat pääsivät varsinaiseen tehtävään, jossa oli tarkoituksena suunnitella pienryhmissä majakan akkuna toimivalle kananmunalle putoamissuoja. Oppilaat saivat käyttää rakentamisessa vain valmiiksi kasattujen pussien sisältöjä. Pusseissa oli muun muassa pahvia, kuplamuovia, pillejä, suodatinpussi, grillitikku ja narua. Oppilaiden tuli hyödyntää suunnittelussa insinöörialoille tärkeitä taitoja, esimerkiksi ongelmanratkaisukykyä ja luovuutta. Lopuksi valmiita pudotussuojia testattiin ryhmittäin sille osoitetussa paikassa. Lähes kaikki ryhmät onnistuivat tuottamaan upeat ja luovat suojat, joilla he saivat pidettyä kananmunat ehjinä.

Teksti: Aleksi Välisuo

Kuva: Aleksi Välisuo