Vesityöpaja Technobothniassa 19.12.2022

LUMA-keskus Pohjanmaa

Technobothnian ympäristötekniikan laboratoriossa järjestettiin vesityöpaja maanantaina 19.12.2o22 yhteistyössä Vaasan ammattikorkeakoulun kanssa. Laboratorioanalyytikko Eija Iivari VAMK:ista ohjasi LUMA-keskus Pohjanmaan työntekijöiden kanssa Variskan yhtenäiskoululta tullutta yläkouluryhmää. Tarkoituksena oli kirkastaa Kyrönjoen vettä.

Aluksi ryhmä jaettiin kahteen osaan, jolloin molemmat osat pääsivät tekemään kolme flokkaustestiä. Kolmessa astiassa oli Kyrönjoen vettä, johon lisättiin natriumhydroksidia pH:n säätämiseksi. Tarkoituksena oli rautasulfaatin ja flokkauslaitteen avulla flokata liuokset, eli poistaa humusta ja savihiukkasia. Oppilaat lisäsivät kaikkiin vesinäytteisiin eri määrät rautasulfaattia. Lisäyksen jälkeen oppilaat käynnistivät flokkauslaitteen, joka sekoitti kemikaalin veteen ensin pikasekoituksella ja sen jälkeen flokkeja alkoi muodostua hitaamman sekoituksen aikana. Laskeutuksen jälkeen oppilaat olivat valmiita flokkaustulosten tutkimista varten tekemään liuoksille erilaisia mittauksia.

Mittausten tarkoituksena oli päästä vertailemaan, millä rautasulfaatin määrällä ja missä pH:ssa Kyrönjoen vesi kirkastuu parhaiten ja verrata kirkastuneita liuoksia alkuperäiseen Kyrönjoen veteen. Vesinäytteistä mitattiin sähkönjohtavuus, sameus, väri ja UV-absorbanssi. Hyvän ohjeistuksen ja yläkoululaisten innokkuuden ansiosta he saivat hyvin tehtyä tarvittavat kokeet ja mittaukset.

Kirjoittaja: Aleksi Välisuo ja Outi Kaarela

Kuvanottaja: Aleksi Välisuo