Satelliitti-työpaja SAGA-tiedeluokassa 25.10.2022

LUMA-keskus Pohjanmaa

Vaasan yliopistossa Technobothnia-rakennuksen SAGA-tiedeluokassa järjestettiin satelliitteihin liittyvä työpaja erikseen kahdelle ryhmälle. Ensimmäisessä pajassa oli viidesluokkalaisia ja toisessa pajassa oli esikoululaisia. Molemmat pajat alkoivat professori Heidi Kuusniemen esityksellä, joka kertoi aluksi avaruudesta, ilmakehästä, Aurinkokunnasta ja sen planeetoista, asteroideista ja komeetoista. Esityksen painopiste oli kuitenkin satelliiteissa ja niiden rakenteissa ja käyttötarkoituksissa. Siinä painotettiin myös kestävään kehitykseen liittyen, avaruuden romun vähentämisen merkitystä. Esityksessä esiteltiin myös Vaasan yliopiston kehittämä satelliitti eli KvarkenSat ja keino, jolla satelliitit saadaan avaruuteen omalle kiertoradalleen.

Esityksen jälkeen koululaisille annettiin välineet, joilla he pystyivät rakentamaan omat satelliitit. Vessapaperirullasta ja foliosta lapset saivat satelliitin rungon ja vessapaperirullaan asetettuun grillitikkuun he askartelivat kahvipussista sen aurinkopaneelit. Osa käytti pillejä radioantenneina ja kertakäyttölautasia asentoantureina. Lapset osasivat hyvin käyttää luovuutta, jolloin luomuksista tuli erittäin omaperäisiä. Suurin osa myös hienosti ymmärsi, millaisia satelliitit usein ovat. Lopuksi kaikki pääsivät esittelemään valmiita satelliitteja ja niiden toimintoja.

Kirjoittaja: Aleksi Välisuo

Kuvanottaja: Aleksi Välisuo