Suuntaa-tekniikan alalle! -teknologiatapahtuma Vaasan yliopistossa 11.10.2022

LUMA-keskus Pohjanmaa

Vaasan yliopistossa järjestettiin päätukija VASEK:in avulla suuri Suuntaa tekniikan alalle! -tapahtuma, jonka tarkoitus oli lisätä lasten ja nuorten kiinnostusta tekniikan aloilla opiskelemisesta ja työllistymisestä. Tapahtuma järjestettiin kansainvälisenä tyttöjen päivänä, jonka merkitys näkyi monessa eri yhteydessä. Päivän aikana kerrottiin tekniikan alojen miesvaltaisuudesta ja tyttöjen kiinnostuksen herättämisen tärkeydestä. Päivän aikana ala- ja yläkoululaiset vierailivat omissa pajoissaan. Yläkoululaisilla oli lisäksi myös yhteistilaisuus Tervahovin Levón-auditoriossa. Tilaisuudessa kuultiin pari luentoa tekniikan aloilta, Soroptimistit-naisjärjestön edustajan luento sekä opiskelijoiden omia kokemuksia tekniikan alojen opinnoista. Yhteistilaisuudessa luennoitsijoiden lisäksi esiintyivät Tanssikoulu Kipinästä tanssiryhmä ja Kuula-opistosta pianisti.

Alakoululaisten pajat, jotka pidettiin Technobothniassa järjesti Pohjanmaan LUMA-keskus. Yhdessä pajassa muutaman ryhmän oppilaat tutustuivat arkkitehtuuriin ja tekniseen designiin VR-lasien avulla. Toisessa ja kolmannessa he ohjelmoivat Scratch-ohjelman ja Sphero-robottipallojen avulla. Neljännessä pajassa he tutustuivat luonnontieteisiin ja monikulttuurisuuteen lautapelin avulla.

Yläkoululaisten pajat pidettiin yhtä Technobothnian pajaa lukuun ottamatta Fabriikissa. Pajat järjestivät muutama Vaasan teknologia-alan yritys, jotka olivat Hitachi Energy, Westenergy ja Wärtsilä. Vaasan yliopisto ja Vaasan energiaklusteri eli Energy Vaasa järjestivät myös omat pajansa. Yläkoululaisten pajojen aiheita oli muun muassa sähköverkkojen suunnittelu, energiatehokkuus, kiertotalous ja kestävä kehitys. Vaasan yliopiston pajan aiheet olivat digitaalitalous ja avaruusteknologia kuten esimerkiksi satelliitit. Yläkoululaiset pääsivät päivän aikana myös tutustumaan yritysten esittelypisteisiin Fabriikin aulassa. Tapahtuman nettisivut: https://sites.uwasa.fi/tyttojenpaiva/

Kirjoittaja: Aleksi Välisuo

Kuvanottaja: Aleksi Välisuo