KitSat-koulutus Vaasan yliopistossa 27.9.2022

LUMA-keskus Pohjanmaa

Heidi Kouki Heurekan tiedekeskuksesta tuli pitämään KitSat-koulutusta opettajille Vaasan yliopistoon tiistaina 27.9.2022. Koulutuksen alussa Heidi piti esitelmän ESERO:sta eli European Space Education Resource Officesta, jonka tehtävänä on muun muassa järjestää avaruusaiheista täydennyskoulutusta varhaiskasvatuksen, perus- ja toisen asteen opetuksen opettajille. Hän seuraavaksi esitteli satelliittien käyttötarkoituksia ja niiden rakennetta.

Koulutuksen kohokohta oli KitSat-satelliitteihin perehtyminen, joka alkoi purkamistehtävällä, missä päästiin purkamaan satelliitti pieniin osiin. Tarkoituksena oli hahmottaa käytännössä, minkälaisista osista ne usein koostuvat. Satelliitin kokoamisen jälkeen päästiin hyödyntämään KitSat Groundstation -ohjelmaa, jossa näkyi kaikki KitSat-satelliitin sensorien hankkima data. Seuraavaksi päästiin analysoimaan dataa ja tekemään testejä, joissa tarkoituksena oli aiheuttaa muutoksia siinä.

Viimeisenä oli vuorossa Arduinolla ohjelmointia. Siinä tarkoituksena oli tutustua ohjelmistoympäristöön, tavallisimpiin ohjelmointikomentoihin ja kytkentälevylle tehtäviin erilaisiin kytkentöihin muun muassa johtojen ja LED-valojen avulla.

Kirjoittaja: Aleksi Välisuo

Kuvanottaja: Saana Söderlund