Tekno-TET Vaasan yliopistossa 21.9.2022

LUMA-keskus Pohjanmaa

Vaasan yliopistossa LUMA-keskuksen osalta alkoi tekno-TET:in ensimmäinen viikko keskiviikkona 21.9.2022. Yläkoululaiset aluksi siirtyivät Technobothniaan tuotantotalouden luokkaan kuuntelemaan Saana Söderlundin esitystä Vaasan yliopiston diplomi-insinööri -koulutuksista ja LUMA-keskuksen toiminnasta. Joillakin oppilailla oli jo tietoa ja kiinnostusta tekniikan aloista. Esitys toi hyvin toisen näkökulman heidän oppimiskokonaisuuteen.

Esityksen jälkeen oppilaat saivat ohjeistuksen micro:bit -minitietokoneista ja niiden ohjelmointiympäristöstä. Yleisen ohjeistuksen jälkeen he saivat tehtäväkohtaiset ohjeistukset. Aluksi he saivat graafisesti ohjelmoida sykkivän sydämen. Siinä he kaikki onnistuivat todella hyvin ilman apua. Sen jälkeen oppilaat pääsivät testaamaan langatonta viestintää hyödyntäen micro: bittien radioantenneja. Lopputuloksena oli koodi, jolla pystyi lähettämään toiseen micro:bittiin hymynaaman tai surunaaman painamalla oikeaa näppäintä. Monet saivat tehtyä onnistuneen koodin opastuksen avulla.

Kirjoittaja ja kuvanottaja: Aleksi Välisuo

LUMA-keskus Pohjanmaa