Vierailu SAGA-tiedeluokassa keskiviikkona 14.9.2022

LUMA-keskus Pohjanmaa

Kaksi luokkaa alakoulusta kävivät vierailulla SAGA-tiedeluokassa keskiviikkona 14.9.2022. Aluksi toinen luokista jaettiin kahtia, joista toinen ryhmä pääsi kokeilemaan Sphero-palloilla ohjelmoimista ja toinen Scratch-ohjelmalla ohjelmoimista. Scratch-ohjelmoinnissa ennen ohjelmointia Saara Lehto kertoi graafisen ohjelmoinnin perusteet, jonka jälkeen oppilaat pääsivät kokeilemaan sitä. Oppilaiden luovuus pääsi ohjelman suunnittelussa hyvin esille ja innokkuus tuli esille halussa kokeilla erilaisia yhdistelmiä. Monet parit saivat lyhyessä ajassa ohjeistuksen avulla toimivan ohjelman.

Sphero-ohjelmoinnissa toinen ryhmä aloitti opastuksella, jota vetivät Saana Söderlund ja Outi Kaarela. Sen jälkeen oppilaat pääsivät puoleksi tunniksi ohjelmoimaan palloihin esimerkiksi liikettä ja suunnanmuutoksia. Sphero-pallot yritettiin saada kulkemaan mittateippiä pitkin edestakaisin graafisesti ohjelmoimalla. Oppilaat yrittivät myös saada pallot kulkemaan neliön äärirajoja pitkin. Tunnin kuluttua luokka vaihtui toiseen ja heidät jaettiin myös kahtia.

Kirjoittaja ja kuvanottaja: Aleksi Välisuo

LUMA-keskus Pohjanmaa