Lainattavien laboratoriosalkkujen julkaisu Vaasan pääkirjastossa 13.9.2022

LUMA-keskus Pohjanmaa

Vaasan pääkirjastoon tuli LUMA-keskus Pohjanmaan uusien lainattavien laboratoriosalkkujen julkaisuun 13.9.2022 Onkilahden yhtenäiskoulun 3.-luokkalaisia. Vierailussa Outi Kaarela ohjeisti oppilaita kahdessa eri kokeessa. Ensimmäisessä kokeessa oppilaat pääsivät pipetoimaan kolikoille. Ennen aloittamista, kukin sai tehdä arvauksen, montako pisaraa kolikoille voi pudottaa. Arvauksia tuli muutamista ihan muutamiin kymmeniin pisaroihin. Sen jälkeen oppilaat alkoivat pipetoimaan kolikoille. Syntyi hyvin nopeasti leikkimielinen kilpailu, jonka voittaja oli saanut pipetoitua mahdollisimman monta pisaraa. Monet pääsivät lopulta jopa pariin kymmeneen pisaraan. Pipetoimisen jälkeen oppilaat pääsivät havainnoimaan ja tulkitsemaan kokeessa tapahtuvaa ilmiötä, siitä kuinka pisarat muodostivat puoliympyrän muotoisen kalvon kolikon päälle. Heillä oli monenlaisia luovia selityksiä ilmiölle. Selitysten kautta pääsimme yhdessä pohtimaan pintajännitystä.

Seuraavassa kokeessa oppilaat pääsivät tekemään sokerisateenkaaria. Ensimmäiseksi he lisäsivät elintarvikevärit ja sen jälkeen sokerit. Oli hienoa nähdä, kuinka innoissaan monet tekivät väriseoksiaan. Samalla he pääsivät tekemään yhteistyötä, jossa ryhmän jokainen jäsen teki vastuullisesti oman liuoksensa ohjeiden mukaan, joka mahdollisti upeat moniväriset lopputulokset. Sokerisateenkaarien jälkeen oppilaat pääsivät kokeilemaan, mitä tapahtuu, jos väriseokset pipetoi väärinpäin. Kokeilu auttoi hyvin oppilaita ymmärtämään kokeen takana olevaa ilmiötä eli seosten tiheyseroja.

Kolmannessa kokeessa Outi pääsi näyttämään ja selittämään happo-emäs-reaktion, jossa sekoitettiin hapanta etikkaa, emäksistä ruokasoodaa, vettä, tiskiainetta ja punaista elintarvikeväriä. Kokeessa happo ja emäs reagoivat keskenään, jonka seurauksena syntyi hiilidioksidikaasua ja tiskiaineen ansiosta paljon vaahtoa. Kokeen jälkeen tuli esille, että samankaltainen koe oli joillekin tuttu sosiaalisesta mediasta. Kyseessä on kuuluisa cola-mentos-koe. Molemmissa kokeissa muodostuu hiilidioksidia, happo-emäs-reaktiossa kemiallisessa reaktiossa ja cola-mentos kokeessa fysikaalisessa pintareaktiossa mentos-karkin pinnalla. Kaikkien kokeiden jälkeen oppilaat tuntuivat olevan tyytyväisiä työpajaan.

LUMA-keskus Pohjanmaan laboratoriosalkut ovat nyt lainattavissa kirjastokortilla Vaasan kaupunginkirjaston kautta. Yksi laboratoriosalkku sisältää ohjeet ja välineet 12 lapselle. Laboratoriosalkut on suunnattu eritysesti 1.-3. -luokkien opetukseen, mutta ohjeita soveltaen ja aikuisen tukea lisäten ne soveltuvat mainiosti myös varhaiskasvatukseen. Löydät salkut kirjaston järjestelmästä tästä linkistä: https://vaasankirjasto.finna.fi/Record/vaasa.1294747.

Kirjoittajat: Aleksi Välisuo ja Outi Kaarela

Kuvanottaja: Saana Söderlund