Aleksi Välisuo – Uusi työntekijä LUMA-keskus Pohjanmaassa

LUMA-keskus Pohjanmaa

Olen Aleksi Välisuo ja olen uusi työntekijä suorittamassa siviilipalvelustani Vaasan yliopistossa ja LUMA-keskus Pohjanmaassa. Olen 19-vuotias ja olen juuri suorittanut lukion. Tulin LUMA-keskukseen, koska olen ollut yläasteikäisestä lähtien kiinnostunut koulussa LUMA-aineista etenkin luonnontieteistä. Halusin pitää myös omaa mielenkiintoani yllä, sekä inspiroida itseäni nuorempia lapsia. Olen itse myös ollut nuorempana LUMA-keskus Pohjanmaan järjestämällä leirillä, joka on auttanut ymmärtämään LUMA-keskus Suomi -verkoston toimintaa.

Koen LUMA-keskus Pohjanmaan tekemän työn tärkeäksi, koska olen itse juuri osallistunut korkeakoulujen yhteishakuun, jossa valitaan ala, jota pitää kiinnostavana tai tärkeänä. Haku auttoi ymmärtämään merkityksen lasten ja nuorten inspiroimisessa. Ajattelen sen sisältävän sekä verbaalisen että nonverbaalisen viestinnän. Pidän tärkeänä kertoa lapsille eri uravaihtoehdoista ja näyttää jotain vaihtoehtoihin liittyviä asioita käytännössä. Suunnitelmat voivat muuttua, joten olen ymmärtänyt, kuinka tärkeää on inspiroida varhaisesta iästä lähtien, jotta pystytään luomaan ajatuksia erilaisista mahdollisuuksista. Myöhemmällä iällä tieto eri aloista ja koulutusvaihtoehdoista mahdollistaa nuorille hyvät eväät jatko-opintovaihtoehtojen valitsemiseen.

Minun inspiraatiooni on vaikuttanut muun muassa isäni, joka on tehnyt yliopistossa energiatekniikan alalla tutkimusta tohtoriksi valmistumisen jälkeen. Hän vaikutti kuitenkin vain siihen, että kiinnostuin lukiossa ottamaan fysiikan kirjoitettavaksi ja valitsemaan korkeakouluista yliopiston. Kiinnostukseni tekniikan aloja kohtaan ei kuitenkaan herännyt, vaan se heräsi enemmän luonnontieteitä kohtaan. Olen kuitenkin myöhemmällä iällä ymmärtänyt niiden tukevan toinen toistaan. Kokemuksestani opin, että inspiraatio toimii lasten ja nuorten oman pohdinnan tukena päätösten teossa.

Päädyin lopulta valitsemaan luonnontieteistä geotieteiden tutkinto-ohjelman Oulun yliopistosta, koska olen ollut pienestä pitäen kiinnostunut erilaisista mineraaleista. Myöhemmin on syttynyt kiinnostus myös maapallon toimintaa ja ilmastoa kohtaan. Voisi siis sanoa, että LUMA-keskus oli todella se nappivalinta.

Kirjoittaja: Aleksi Välisuo

Kuvalähteet: https://www.tunturisusi.com/jalokivet/opaali.htm