CanSat-kilpailu Vaasassa 3.-6.4.2022

LUMA-keskus Pohjanmaa

Mikä on CanSat?

CanSat on juomapurkin kokoisessa kotelossa oleva täysin toimiva satelliitin pienoismalli, joka lähetetään yläilmoihin keräämään tutkimuksellista havaintotietoa. Tämän päivän tekniikka, tarvittavien komponenttien edullisuus sekä niiden helppo saatavuus tekevät avaruustutkimuksen toteutuksen mahdolliseksi myös kouluissa.

CanSat on ESERO:n (European Space Education Resource Office) oppilaitoksille tuottama hands-on -aktiviteetti, jossa kehitetään tieteellisen tutkimuksen tekemisen taitoja, harjoitetaan kädentaitoja, tutustutaan ohjelmointiin Arduino-tietokoneilla ja tehdään yhteistyötä vuorovaikutuksessa toisten kanssa.

Vaasassa järjestettiin 3.-6.4.2022 kansainvälinen CanSat -kilpailu. CanSat -kilpailu tarjoaa opiskelijoille ja nuorille ainutlaatuisen mahdollisuuden saada ensimmäinen käytännön kokemus todellisesta avaruusprojektista. Nuoret ovat itse vastuussa kaikista projektin osista: tehtävän valitsemisesta, CanSatin suunnittelusta, komponenttien asentamisesta, testaamisesta, laukaisuun valmistautumisesta ja laukaisun jälkeisestä tietojen analysoinnista. Voittajajoukkue jatkaa mukaan Euroopan CanSat kilpailuun. Kilpailun taustajärjestäjätaho Esero Finland järjestää myös opettajien täydennyskoulutusta: joukkuetta mentoroivan opettajan tulee olla suorittanut CanSat -opettajien täydennyskoulutus.

Vaasan yliopiston opiskelijat Emil Uski ja Eero Smeds toimivat tutoreina tapahtumassa ja kertoivat kokemuksiaan tapahtumasta.

Tapahtuma aloitettiin sunnuntaiaamuna avausseremonialla. Heurekan Heidi Kouki toivotti kaikki tervetulleeksi. Seremoniassa joukkueet ja Suomen avaruustutkimusseuran jäsenet esittäytyivät rakettien kera. Seremonian jälkeen esittelimme osallistujille Technobothnian laboratoriot ja ohjeistimme reitit Tritoniaan ja Cotton Clubille. Cotton Club tarjosi projektin aikana ruokailut kilpailun osallistujille. Kilpailijat valmistelivat päivän ajan sateellitteja maanantain lentoja varten. Sunnuntaina kävimme pakollisessa, mutta mielenkiinoitsessa Suomen avaruustutkimusseuran pitämässä turvallisuusperehdytyksessä.

Maanantaiaamuna olimme koululla valmistelemassa viimeisten ryhmien sateelliitteja. Lounaan jälkeen menimme Söderfjärdeniin laukaisemaan sateelliitit. Iltapäivän ryhmien laukaisut onnistuivat suunnitellusti. Laukaisujen jälkeen palasimme takaisin Technobothniaan. Päivällisen jälkeen osallistuimme Kvarken Spacen avaruutta ja sateelliitteja käsittelevälle luennolle.

Kilpailijat aloittivat tiistai-aamun analysoimalla maanantain lennoilta saatua dataa. Kilpailijat valmistelivat iltapäivän ajan loppuesitelmää. Koko kilpailun ajan ryhmät olivat itsenäisiä, ja me autoimme lähinnä vain materiaalien ja työkalujen etsimisessä.Aloitimme tapahtuman valmistelun jo tapahtumaa edeltävällä viikolla suunnittelemalla ja valmistelemalla kilpailijoiden tiistai-illan ohjelmaa yhdessä LUMA-keskus Pohjanmaan kouluttajien kanssa.

2.Vuoden tekniikan opiskelijat Emil Uski ja Eero Smeds.

LUMA-keskus Pohjanmaa

LUMA-keskus Pohjanmaa - Oivalluksia etsimässä