Työelämään tutustumassa LUMA-keskus Pohjanmaassa

LUMA-keskus Pohjanmaa

Vaasan Onkilahden koulun 8 -luokalla opiskeleva Aaro Pakka oli LUMA-keskus Pohjanmaassa TET-harjoittelussa 28.3. – 1.4.2022. Alla Aaron mietteitä työelämään tutustumisjaksosta LUMA-keskus Pohjanmaassa. Kiitos, Aaro! Oli todella kivaa saada työskennellä kanssasi!

Kun meidän piti koulusta hankkia TET-paikka, niin minulla ei aluksi ollut mitään ideaa, minne mennä, joten toivoin vain, että jokin paikka löytyisi. Tämä odottelu kesti jonkin aikaa, kunnes kuulin äidiltäni, että LUMA-keskus ottaa TET-oppilaita. Joten lähetin heti pyynnön tulla tänne TET-paikalleni. Kun sain vastauksen hetken odottelun jälkeen, niin iloitsin saadessani paikan.

Nyt kun olen täällä viimeistä päivää, niin voin sanoa, että olen onnellinen, että valitsin LUMA:n kaikista vaihtoehdoista. Täällä tehtävät ovat olleet kiinnostavia ja viihdyttäviä, samalla kun ne eivät ole olleet liian vaikeita tai helppoja.

Työtehtäviini tähän mennessä on kuulunut Scratchilla muutaman pelin ohjelmointi, oppia käyttämään Makey Makey:ta, siivoamista, työpajan ohjaamista, kun täällä kävi Vanhan Vaasan koulun 5A-luokka ja vielä tämän kirjoittaminen.

Scratch on simppeli ohjelmointiohjelma, jolla voi tehdä pelejä. Itse olen tehnyt täällä jo kaksi peliä ohjeistuksen avulla. Toisessa pelissä piti kerätä robottina avaruusromua samalla kun väistelee asteroidia, joka liikkuu ympäri ruutua, ja toisessa pelissä piti avaruusaluksena ampua meteoriitteja, joidenka tuhoamisesta sai pisteitä. Myös olen auttanut hankkimaan Scratch-projekteista tietoa ala-asteen opettajien webinaariin, että he voisivat pitää Scratch-tunteja luokkansa kanssa.

Makey Makey on pieni tietokoneeseen liitettävä laite, jolla voi tehdä kaikenlaisia asioita liittyen sähköön. Makey Makey:lla voi soittaa pianoa hedelmillä sähkösignaalien avulla, tai testata, johtaako esine sähköä. Makey makey oli myös se asia, josta opetin 5A-luokalle heidän käynnillään.

Kaiken kaikkiaan tämä oli hyvä valinta TET-paikaksi ja onneksi tänä vuonna TET-harjoittelu onnistui koronatilanteesta huolimatta.

Aaro Pakka

LUMA-keskus Pohjanmaa